Aviatik


Deník – stavba
Deník – létání


aviatik_hodny_pilot.jpg
aviatik_hodny_pilot.jpg
2007.07.03_20-37-43.jpg
2007.07.03_20-37-43.jpg
2007.07.03_20-38-37.jpg
2007.07.03_20-38-37.jpg
2007.07.03_20-39-59.jpg
2007.07.03_20-39-59.jpg
2007.07.03_20-41-00.jpg
2007.07.03_20-41-00.jpg
2007.07.03_20-41-38.jpg
2007.07.03_20-41-38.jpg
2007.07.09_19-48-21.jpg
2007.07.09_19-48-21.jpg
2007.07.09_19-51-19.jpg
2007.07.09_19-51-19.jpg
2007.07.09_19-52-11.jpg
2007.07.09_19-52-11.jpg
2007.08.12_10-25-21.jpg
2007.08.12_10-25-21.jpg
2007.08.12_10-25-47.jpg
2007.08.12_10-25-47.jpg
2007.08.12_10-26-20.jpg
2007.08.12_10-26-20.jpg
2007.08.12_10-26-47.jpg
2007.08.12_10-26-47.jpg
2007.08.12_10-27-25.jpg
2007.08.12_10-27-25.jpg
2007.08.12_10-29-06.jpg
2007.08.12_10-29-06.jpg
2007.08.28_19-55-02.jpg
2007.08.28_19-55-02.jpg
SOP_s_porty.jpg
SOP_s_porty.jpg
SOP_se_sitim.jpg
SOP_se_sitim.jpg
aviatik_hodny_pilot.jpg
aviatik_hodny_pilot.jpg
aviatik_hotovo_02.jpg
aviatik_hotovo_02.jpg
aviatik_hotovo_03.jpg
aviatik_hotovo_03.jpg
aviatik_hotovo_04.jpg
aviatik_hotovo_04.jpg
aviatik_hotovo_05.jpg
aviatik_hotovo_05.jpg
aviatik_hotovo_07.jpg
aviatik_hotovo_07.jpg
aviatik_hotovo_09.jpg
aviatik_hotovo_09.jpg
aviatik_hotovo_10.jpg
aviatik_hotovo_10.jpg
aviatik_hotovo_11.jpg
aviatik_hotovo_11.jpg
aviatik_hotovo_12.jpg
aviatik_hotovo_12.jpg
aviatik_hotovo_13.jpg
aviatik_hotovo_13.jpg
aviatik_hotovo_14.jpg
aviatik_hotovo_14.jpg
aviatik_hotovo_15.jpg
aviatik_hotovo_15.jpg
aviatik_hotovo_16.jpg
aviatik_hotovo_16.jpg
aviatik_hotovo_17.jpg
aviatik_hotovo_17.jpg
aviatik_hotovo_19.jpg
aviatik_hotovo_19.jpg
aviatik_hotovo_20.jpg
aviatik_hotovo_20.jpg
aviatik_hotovo_21.jpg
aviatik_hotovo_21.jpg
aviatik_hotovo_22.jpg
aviatik_hotovo_22.jpg
aviatik_pred_letem.jpg
aviatik_pred_letem.jpg
aviatik_start.jpg
aviatik_start.jpg
cele.jpg
cele.jpg
havarie_01.jpg
havarie_01.jpg
havarie_02.jpg
havarie_02.jpg
havarie_03.jpg
havarie_03.jpg
havarie_04.jpg
havarie_04.jpg
havarie_total_01.jpg
havarie_total_01.jpg
havarie_total_02.jpg
havarie_total_02.jpg
havarie_total_04.jpg
havarie_total_04.jpg
havarie_total_05.jpg
havarie_total_05.jpg
kokpit.jpg
kokpit.jpg
kokpit_s_obrubou.jpg
kokpit_s_obrubou.jpg
kolecko.jpg
kolecko.jpg
kozlik_01.jpg
kozlik_01.jpg
kozlik_02.jpg
kozlik_02.jpg
kozlik_03.jpg
kozlik_03.jpg
na_snehu.jpg
na_snehu.jpg
napinani_vop.jpg
napinani_vop.jpg
nova_kola.jpg
nova_kola.jpg
ocas_01.jpg
ocas_01.jpg
ocas_02.jpg
ocas_02.jpg
ocas_03.jpg
ocas_03.jpg
oprava_podvozek.jpg
oprava_podvozek.jpg
ovladani_smerovky.jpg
ovladani_smerovky.jpg
podvozek.jpg
podvozek.jpg
s_pilotem_1.jpg
s_pilotem_1.jpg
s_pilotem_2.jpg
s_pilotem_2.jpg
serva_hs81.jpg
serva_hs81.jpg
stojanek_01.jpg
stojanek_01.jpg
stojanek_02.jpg
stojanek_02.jpg
trup_serva.jpg
trup_serva.jpg
aviatik.jpg
aviatik.jpg

28.03.2012
Aviatik dostal nový přijímač – FrSky D8R-II Plus. Zároveň jsem k tomuto přijímači udělal napěťový dělič 4:1 a připojil ho do vstupu A2. Při konstrukci jsem vycházel z těchto stránek. Při testování na stole vše funguje, přesnost při plně nabitém tříčlánku je na jednu desetinu voltu, s klesajícím napětím se zlepšuje a na úrovni okolo 9V je v řádu jednotek setin voltu (porovnáváno s měřákem Metex).

06.10.2009
Nedalo mi to a pokusil jsem se znovu dostat Aviatika do vzduchu. Zalétávací louka byla sice posečená, ale zato začalo silně foukat. Nevydržel jsem a zkusil to. Povedlo se (sice s dalším šrámem po ne zrovna ukázkovém přistání) a Aviatik už zase umí létat. Při dalším podvečerním letu ve výrazně klidnějším počasí jsem začal ladit některá nastavení. Jako zásadní se i ale jeví nutnost víc potlačit motor.

05.10.2009
V sobotu ráno bylo poměrně hezky a nefoukalo. Na své zalétávací louce jsem se pokusil znovu zalétnou Aviatika. Předpokládal jsem, že to bude jednoduchá záležitost – a hodně jsem se spletl. Éro jsem připravil, zkontroloval výchylky a protože tráva není posečená, připravil jsem se k hodu. Dal jsem tak 3/4 plynu a hodil. Aviatik udělal poměrně ostrou zatáčku doleva. Plná křidélka doprava trasu letu pouze srovnaly, pravá zatáčka se nekonala. Rychle se blížily stromy o kterých jsem si myslel, že jsou dostatečně daleko, aby mi nevadily. V poslední chvíli jsem plným natažením výškovky zabránil kolmému nárazu. Na vrcholu stoupání éro udělalo jakýsi souvrat doprava a naplocho trefilo větve stromu. Sjelo po nich a skončilo ve vysoké trávě.
Když jsem pro Aviatika šel, měl jsem obavu, že z éra nic moc nezbylo. Nakonec jsem byl ale velice mile překvapen, že škody (vzhledem k tomu jak havárie vypadala) byly minimální. Na levém křídle byla vytržená dvě výztužná lanka, ulomil se překryt motoru a praskl a v místě nárazu do větve se nalomila náběžka. Přestože éro prošlo skrz větve a spadlo do tvrdé trávy, potah to přežil bez jediného škrábnutí. Opět se ukázalo, že kombinace papír+hedvábí je perfektní.
V dílně jsem se hned pustil do opravy – vteřiňákem jsem slepil a zpátky na místo usadil motorový kryt, opět vteřiňákem jsem zalepil vytržené úchyty lanek a jedno lanko vyměnil. Pořád mi ale nejde do hlavy ta zatáčka doleva a to, že éro nebylo možné otočit na druhou stranu. Překontroloval jsem tedy a znovu lanky dostavil vzepětí půlek křídla a zvětšil jsem výchylky křidélek i směrovky. Všechno se zdá být v pořádku. Nakonec mi z toho vychází, že ta levá zatáčka musela být způsobná tím, že jsem dal moc plynu a reakční moment od vrtule táhl éro doleva. Teď čekám na klidnějsí počasí abych mohl zálet zopakovat.

29.09.2009
„Cukatura“ serv HS-55 na 3DPMini je už neúnosná, serva jdou na reklamaci. Aby motor nezahálel tak ho nastěhuju do Aviatika, přijímač použiju z Lucy II. (tohle éro asi zkusím prodat). Stavba NewBee taky trochu pokročila takže asi už brzy dojde k dalšímu stěhování – motor z Buzzarda půjde do NewBee.

28.9.2009
Znovuoziveni Aviatika. Zatim jsem stihnul ero jen ocistit od prachu a namontovat 2 serva HS-81.

19.09.2008
Zálet Aviatika se podařil. Sice zatím nelátá úplně podle mojich představ – při přidání plynu má pořád tendenci se vzpínat – ale jinak je to v podstatě hodné, pomalé a stabilní éro. Moje louka kousek od domu je mu docela malá, vzhledem k velikosti éra musím létat docela blízko u sebe a tak si přímého letu moc neužije – prakticky pořád zatáčí.

18.9.2008
Do motoroveho krytu jsem tavnym lepidlem prilepil 70 g olova.

08.09.2008
Původně se mi do opravy tohohle éra (stejně jako do jakékoliv jiné opravy) vůbec nechtělo – ale postupně se mi začalo stýskat po létání s něčím, co opravdu vypadá jako letadlo. Takže jsem se do toho nakonec dal a teď mne čeká opětovný zálet. Problém je jen posečená louka, ze které bych mohl udělat první start – nechce se mi napoprvé éro házet z ruky.

7.9.2008
Prilepil jsem motorovy kryt a ero vyvazil – teziste je nekde okolo 1/3 hloubkz kridla, to by melo byt OK. Takze ted uz jen tu louku ze ktere odstartuji…

4.9.2008
Aviatik je prakticky pripraven k opetovnemu zaletu – uz jen prilepim kryt motoru z plastove misky a vyvazim. Osadil jsem serva, vlepil desticku pro pripevneni pilota a prijimace, nastavil neutraly na kormidlech. Pri tom jsem zjistil ze jedno servo HS-55 na kridelku ma vylomeny zub na vystupnim kole – takze jsem ho zase menil ze volne 3DPMini. Celkova letova vaha vcetne aku mi vysla 1260g – ted uz jenom solidni pocasi a nejakou posekanou louku pro prvni let.

1.9.2008
Do Aviatika jsem presul pohon z Twilitera. Zalepil jsem loze pro serva ze dvou pasku preklizky 3 mm.

30.8.2008
K trupu jsem přilepil VOP a SOP, doplnil kormidla a náhony. Osadil jsem serva křidélek, nasadil poloviny křídla na trup a doplnil výztužná lanka.

29.8.2008
Stabilizatory VOP a SOP jsou pripravene k montazi na trup. Na trupu jsem opravil lozisko pro hridel pak ovladani VOP. Cekam na serva HS55 z reklamace – pujdou na ridelka.

24.8.2008
Stabilizatory VOP a SOP jsou potazene papirem a lakuji (zatim 1x lepici, 2x zapon). Cajem jsem obarvil hedvabi na potah a lepidlem na tapety ho nasledne zafixoval na amino desku. Vymenil jsem puvodni prubeznou osu podvozku z oceli 2 mm za 3 mm – puvodni se stale ohybala.

19.8.2008
Slepil jsem stabilizatory VOP a SOP.

17.8.2008
Nalepil jsem siti, vyspravil kryt serva kridelka a ted lakuji. Vlepil jsem vyztuhu do druhe bocnice trupu a udelal otvory pro panty do odtokovek VOP a SOP.

12.8.2008
Vlepil jsem překližkovou výztuhu do pravé poloviny trupu – zdá se že to bude držet dobře. Křídlo je potažené hedvábím a nalakované – teď šití. Připravil jsem si bvodové lišty na nové stabilizátory VOP a SOP.

11.8.2008
Papir na opravovane polovine kridla je vylakovany a pripraveny na hedvabi. Z trupu jsem odrezal VOP a SOP s tim, ze pouziju pouze kormidla a stabilizatory udelam nove.
Trup v zadni polovine korenovych zeber kridla zevnitr vyztuzim vlepenim lehke 3 mm preklizky.

7.8.2008
Zaval jsem prace na „resuscitaci“ Aviatika. Zacal jsem tim nejsnazsim – opravou potahu na kridle. Odstranil jsem potah ze 3 poli a potahl papirem.

01.04.2008
Včera jsem rozbil Aviatika. Šel jsem si večer sletět jen s jednou baterkou. Počasí pěkné, skoro klidno, skoro jasno. Poletoval jsem něco okolo 7 minut, už jsem se skoro chystal přistávat. Ještě jsem chtěl jednou zkusit půlvýkrutem na záda, let na zádech a zpátky. Půlvýkrut dobrý, let na zádech taky – pak se ale něco stalo. Nevím co jsem dělal, ale najednou šlo éro pomalými výkruty k zemi – asi jsem ani nestáhnul plyn, jen jsem asi hýbal výškovkou. Náraz do země nebyl kolmo ale tak pod úhlem 45 stupňů. První se potkala se zemí pravá půlka křídla, pak vrtule. Pěkný pohled to nebyl – pravá půlka křídla visela vedle trupu a do ní byla vražená vrtule, vrtule přelomená, VOP i SOP nalomené. Naopak obě půlky křídla byly prakticky netknuté (kromě děr v potahu na pravé půlce od vrtule) a příhradovina trupu taky vydržela. Zato kořenové žebro na pravé půlce trupu bylo vražené do trupu.
Obecně nemá cenu éro opravovat do letuschopného stavu, bylo by asi hodně těžké a musel bych asi úplně vyměnit VOP a SOP. Ještě večer jsem vymontoval vybavení a vyzkoušel. Zdá se, že všechno funguje a že i motor krtkování přežil bez úhony.
Aviatika vyspravím tak aby mohl viset na zdi v dílně, vybavení nastěhuju do Twilitera – zálet malého akrobata 3DPMini asi nechám ještě uležet.
Havárie byla určitě moje chyba – žádné rušení nebo závada – prostě jsem nedokázal včas zareagovat. Jen jsem si na chvíli myslel že u umím trochu létat …. a to jsem se spletl.
S Aviatikem jsem udělal 85 letů, na rádiu mám u něj 20 hodin provozu. Zálet byl 18.12.2007 …

17.03.2008
Při létání na mé malé loučce foukal vítr tak nešikovně, že mne nutil zalétávat nad sousední rozvodnu patřící k Českým dráhám. Při jednom přeletu jsem se dostal až nad jeden z transformátorů (výšku nedokážu odhadnout) a tehdy se to stalo – éro prudce kleslo, motor změnit otáčky. Reagoval jsem natažením a éro letělo dál. Postupně se mi to samé stalo ještě dvakrát a vždy ve stejném místě – nešlo tedy o náhodu. Nic podobného se mi zatím nestalo a ani v průběhu tohohle letu jsem nad zbytkem prostoru nic podobného nepozoroval. Už teda vím, kam nesmím zalétnout a jakému místu se vyhnout.

26.2.2008
Dolepil jsem siti, nalakoval jsem vse dvemi vrstvami ridsiho laku a navrh jednou vrstvou leskleho – tim je vlastne oprava hotova. Ero jsem sestavil, vyzkousel jsem jak bude pasovat novy aku Kokam (vejde se). Na kridle vlastne ani neni znat ze je opravovane, spoje potahu jsou na zebrech schovane pod sitim. Ted jenom aby bylo nejake solidni pocasi a mohl jsem jit Aviatika prohnat.

25.2.2008
Na napnuty papir jsem lepidlem na tapety prilepil na rozmer uriznuty pas hedvabi (ktere jsem predme tim samym lepidlem nalepil na lamino desku a pak sloupnul).

24.2.2008
Dolepil jsem chybejici casti zeber a opaskoval je. Nove casti kostry jsem nalakoval, prebrousli a potahl silnejsim papirem. Ten jsem vypnul vodou a nasledne 3x lakoval lepicim lakem do ktereho jsem postupne pridaval trochu leskleho. Potah v sousednich polich ktery po odstraneni puvodniho poskozeneho potahu povolil se opet vypnul.
Posledni zbytky hedvabi obarveneho cajem jsem skrobovym lepidlem prilepil a vypnul na kus lamino desky. Hedvabi se jednak pekne urovna, jednak se vytahne a zafixuje takze se s nim nasledne lepe pracuje – jde lepe rezat na rozmer, kraje se tak netrepi a vubec vic pripomina papir nez tkaninu.

22.02.2008
Včera pozdě odpoledne se mi podařilo při přiblížení na mezipřistání trefit holý stromek (vlastně jen klacek bez větví). Neodhadl jsem správně vzdálenost a už to bylo.
Na ten hodně nepříjemný zvuk při nárazu nejsou škody až tak hrozné – přeražená náběžka, vylomené žebro a položebro k nosníku – a jinak nic. Potah z papíru a hedvábí přežil pád do roští bez poškození.
Ještě večer jsem odstranil potah ze dvou polí mezi žebry, nahradil vylomený kus náběžky, z jednoho žebra, které mi zbylo, uřízl položebro a zalepil a připravil si šablony na výrobu druhého položebra (naštěstí všechno schovávám – a teď se to hodí).
Potah v sousedních polích se trochu prověsil, žebra přeci jen jeho tah neudrží, ale až doplním chybějící potah a vypnu ho, tak by se to mohlo srovnat. Když všechno dobře půjde tak bych mohl opravu přes víkend dokončit.

21.2.2008
Po havarii je prelomena nabezka praveho kridla a vylomene jedno polozebro a jedno zebro od nabezky po nosnik. Po navlhceni acetonem jsem odstranil imitaci siti a nasledne jsem vyrizl a odlepil potah ze dvou poli mezi zebry. Vyrizl jsem cast poskozene nabezky a dve predni casti zeber. Nabezku jsem nahradil kouskem listy.

06.02.2008
Včera konečně do Kontakt Elektroniku došla vrtule APC 10x5E. Vyměnil jsem jí na Aviatikovi za původní 9x5E a měřil proudy. Maximální odběr vzrostl z 17A na 20A – akumulátor E-Tech ale už není schopný takový proud trvale dávat, prakticky ihned začal proud klesat a během cca 5 sekund byl na 19A – dál jsem pohon netrápil. Jediné řešení – nové aku.
Zároveň jsem zmenšil výchylky křidélek, hlavně pravá zatáčka byla výrazně sestupná a nedaří se mi jí létat o větším poloměru. Zvětšil jsem i exponencialitu. Bohužel hodně fouká a tak musím odložit letové zkoušky na příznivější počasí.

13.1.2008
Blanka mi upletla svetr a salu pro Kena – noveho pilota Aviatika. Vymenil jsem serva Carson na VOP a SOP za HS-81 z Twilitera. Kormidla se ted hybou tak jak mají a navic mám docela velkou rezervu v draze serv. Jsem zvedavy jak to bude vypadat ve vzduchu.

11.1.2008
Doplnil jsem lemování pilotního prostoru. Pouzil jsem buzirku a pasek jelenice ktery jsem kolem ni nalepil.

10.1.2008
Upravil jsem vyoseni motoru – pod leve patky jsem vlozil matici vysokou tak 1,5 mm.

20.12.2007
Opravil jsem podvozek – protože osa pro kolečka byla zkrácená podle loukoťových kol (ty jsou výrazně užší než kola které má Aviatik nyní) tak jsem na ní CA nalepil Al trubičku v délce o trochu větší než je šířka náboje kola a do druhé strany do ní zase CA kousek drátu 2mm pro podložku a stavěcí kroužek. Vypadá to docela dobře, teď ještě jak to bude fungovat v provozu. Zároveň jsem také předělal lankový náhon VOP – na spodní lanko jsem přidělal vidličku se závitovou spojkou aby bylo možné lanko napnout – vůle jsou teď výrazně menší.

18.12.2007
Dnešní počasí po delší době zase umožnilo létat – sice zima (okolo nuly), ale jasno, svítilo sluníčko a skoro nefoukalo.
Aviatika jsem naložil do auta a vydal se na svojí zalétávací louku. Protože se ale opravoval železniční přejezd a tedy nebylo možné dojet na místo, musel jsem vystačit s trochu menší loukou na druhé straně železniční trati.
Po kontrole smyslu výchylek jsem šel na start. Nejdřív se Aviatik po zmrzle, ale ne moc nakratko posecene louce nechtel rozjet – povedlo se až na druhý pokus. Po několika metrech začal stoupat. První opatrnou zatáčku jsem jsem točil křidély. Nevěděl jsem, co mne čeká, protože Aviatik je moje první éro s křidélky – nedělo se ale nic zvláštního, jen bylo třeba trochu zatáhnout za výškovku. Aviatika je nutné držet stále na rychlosti – oproti Twiliterovi létá rychleji a při stažení plynu výrazně zpomalí a klesá. Horizont drží Aviatik na 3/4 plynu, rozhodně se nedá říct, že by byl přemotorovaný. Je otázka, jestli to není také částečně způsobené chladnem a tedy nižším výkonem Li-Pol-ek. Nezkoušel jsem žádné kejkle, létal jsem jen okruhy okolo sebe abych si trochu zvykl na jiné chování. Po cca 6 minutách jsem chtěl přistát a éro zkontrolovat. Nalétl jsem proti větru z větší dálky, ubral plyn, ale protože éro klesalo poměrně rychle tak jsem přidal a postupně vytrácel výšku. Na zem jsem sedl pár metrů od sebe – ozvalo se ale křupnutí a v malé rychlosti následoval stojka na vrtuli a zastavení. Příčinou bylo rozlomené plastové loukoťové kolo (to samé mám na Twiliterovi). Zřejmě vyšší hmotnost spolu s křehkostí podchlazeného plastu způsobily, že kolečko nevydrželo. Éru se nic nestalo, rychlost byla opravdu malá.
Závěry ze záletu:
– rozhodně by neškodilo víc výkonu (asi větší vrtule)
– lankové náhony i výztuhy, které byly v dílně docela obstojně napnuté, venku povolily, na náhony budu muset přidat stejný napínací element jako na výztužná lanka
– servo výškovky opravdu nestíhá, běhá pomalu a výchylky jsou malé
Suma sumárum to dopadlo dobře – ukázalo se, že Aviatik je schopný letu a problémy na které jsem zatím přišel jsou relativně snadno odstranitelné.

14.12.2007
Včera večer jsem dokončil Aviatika.Mám ale jeden problém – servo Carson micro na výškovce je pomalé a dojezdy do koncových poloh trvají dlouho. To samé servo na směrovce je OK. Zkusím koupit Hitec HS-45 HB a prohodit, snad to pomůže. Jinak těžiště vyšlo +- tam kde má být, celková letová váha okolo 1200g. Teď už jenom trochu lepší počasí a hurá do vzduchu.
Pokud zálet dopadne dobře tak možná ještě doplním nějaké detaily – větrný štítek, olemování pilotního prostoru a pilota, možná něco na povrchovce (nějaké znaky či loga).

13.12.2007
Aviatik je skoro připravený k záletu. Namontoval jsem motor, přilepil motorový kryt. Osadil jsem regulátor a aku (obojí na suchém zipu od 3M). Stejným způsobem je připevněný přijímač. Anténu jsem původně chtěl po příhradovině trupu táhnout v kouscích trubiček – ty mi ale přilepené CA moc nedržely tak jsem si pomohl kousky průhledné samolepky. Dlouhá anténa přijímače R700 vlaje volně za érem. Jediný problém mám se servem výškovky – chodí moc pomalu. Zkusím toho Carsona vyměnit za Hitec.

12.12.2007
Tak Aviatika mám skoro hotového. Mám jen jeden problém – z Twilitera musím vzít motor, regulátor a přijímač a tak nějakou dobu nebude s čím létat – navíc při současném počasí asi zálet Aviatika jen tak brzy nerisknu. Nu co, nabil jsem aku v Lucy 2, oprášil zbytky gumy na gumicuku a budu zase chvíli létat bez motoru (pokud to počasí vůbec dovolí). Chci taky udělat nějaké fotky, ale počasí je tak špatné, že se ani nedá vylézt na zahradu a něco nafotit a v dílně není dost místa a hlavně – musel bych nejdřív trochu uklidit ;-]

11.12.2007
Natáhnul jsem všechna výztužná lanka na křídle. Éro jsem zvážil – bez motoru, motorového krytu, baterie, regulátoru a přijímače má něco okolo 750g – to by bylo dobré, celková letová hmotnost by mohlo být okolo 1000g.

9.12.2007
Připevnil jsem kryty serv křidélek a zapojil táhla. Začal jsem s napínámím výztužných lanek na křídle ale protože nemůžu sehnat plastové vidličky tak nemůžu pokračovat.

6.12.2007
Udělal jsem výřezy do krytů serv křidélek. Plastová loukoťová kola jsem vypouzdřil kouskem hliníkové trubičky a stavěcími kroužky připevnil k ose podvozku.

5.12.2007
Do křídel jsem osadil serva HS-55 (jejich umístění do žeber je sice zajímavé ale zašroubovat vruty které je tam drží je teda něco). Namontoval jsem zpátky páky na křidélka a hlavy šroubků tentokrát podložil kouskem Al plechu z plechovky – a hlavičky už se nezamačkávají. Osadil jsem koncovky na páky serv – bohužel ty se snap podložkou a tenkým trnem neměli, musel jsem koupit mohutnější se segrovkou. Ty jsou ale dělané na standardní serva s tlustšími pákami takže nakonec jsem musel použít 2 podložky a místo segrovky snap podložku a tu zamáčknou do zápichu pro segrovku. Nasadil jsem táhla a provizorně připojil serva na přijímač a zdroje a poprvé jsem si zahýbal křidélky ;-))

4.12.2007
Večer jsem přišrouboval ovládací páky ke křidélkům. Pod hlavy šroubků jsem dal jenom podložky takže při dotažení se začaly zamačkávat do balzy. Matky na straně pák jsem pojistil CA lepidlem. Když jsem se na to ráno znovu podíval tak jsem vše zase rozebral (kupodivu lepidlo moc nedrzelo) a pod hlavy dám radši kousek svého oblíbeného hliníkového plechu z plechovky.

30.11.2007
Z hliníkového úhelníku jsem vyřezal a vypiloval ovládací páky křidélek.

29.11.2007
Na křídlo jsem přišrouboval úchyty pro výztužná lanka. Původně jsem je chtěl stáhnout skrz křídlo dlouhými šrouby M2 – ale v délce 35mm jsem je nesehnal a tak jsem použil vruty 3mm. Snad to bude stačit a závěsy se nebudou vytrhávat.

27.11.2007
Na model „starého“ éra patří lankové náhony kormidel. V diskuzních fórech mi na jejich provedení bylo poraděno použít rybářskou šňůru – takže jsem koupil 10m něčeho šedivého o průměru 0,4 mm. Šnůra je hodně pevná, ale na koncích se třepí, zdá se, že průtažnost je opravdu nulová. Mezi kormidlo a přepákování u serva jsem původně chtěl dát napínák – protože jsem žádný vhodný nesehnal, tak jsem nakonec udělal náhony napevno. Šňůra je protažená otvorem v páce (bez navlékátka pro švadlenky bych to nedokázal), pak zpátky hliníkovou trubičkou 3/2,1 mm a ještě jednou skrz trubičku. Trubičku jsem zamačkával na obou koncích plochými kleštěmi. Celé tohle místo jsem ještě chtěl zasmrštit do bužírky – ale když jsem na šňůru „šáhnul“ horkovzdušnou pistolí tak reagovala (škvařila se) dřív, než smršťovačka. Zkusil jsem i sirku a šňůru zakrýt, ale nedařilo se, takže trubička je vidět. Když jsem pak pohnul pákou a kormidla se poslušně pohnuly a když jsem viděl, že přestože šňůry nejsou nějak moc napnuté tak vše funguje skoro bez vůlí, tak jsem u trupu seděl a hýbal kormidlama a moc se mi to líbilo .

26.11.2007
Udělal jsem lankové náhony k VOP a SOP.

21.11.2007
Po delší době jsem na éru zase něco udělal – zalepil jsem panty křidélek. Éro už vypadá jako éro. Už vlastně moc neschází – náhony kormidel, výztužná lanka, RC vybavení motor, …

11.11.2007
Kompletně hotová křídla – nalepil jsem porty, nalakoval a natřel červenobílé pruhy .

6.11.2007 Nalepil jsem část port na křídle – ještě zbývá spodní strana jedné poloviny.

4.11.2007
Dolepil jsem kompletně imitaci šití na křídla – zbývá nalepit porty.

1.11.2007
Na jedné polovině křídla jsem na horní straně dolepil všechny porty.

30.10.2007
Purexem Rapid jsem zalepil panty VOP a SOP. Na levou horní polovinu křídla jsem přilepi šití a začal ho polepovat porty. Na řádné vytvarování pásků hedvábí se osvědčil elmi tvrdý plochý štětec – pomocí něho se dá hedvábí „přesvědčit“ aby pěkně přilnulo a kopírovalo tvar šití.

29.10.2007
Do kormidel jsem zalepil ovládací páky.

28.10.2007
Dodělávky trvají nejdéle. Na Stabilizátoru, VOP a SOP jsem nalepil „šití“, SOP jsem natřel barvami Humbrol na červeno a bílo (éro to docela oživilo), mezi trupem a tabilizátorem jsem udělal přechod z hustého CA lepidla (ale vůbec se mu nechce tuhnout).

21.10.2007
Křídla jsem natřel celkem 3x řídkým lesklým lakem – trochu se zvedala odtokovka u koncového oblouku takže od posledního nátěru leží křídla zatížená na desce. Ke tabilizátoru jsem přilepil kýlovku a celé pak k trupu – docela se mi to povedlo – téhle fáze stavby se ale vždycky bojím nejvíc. Přišrouboval jsem hrazdu apodvozek a oprvé sestavil éro do skoro finální podoby – a docela se mit líbí.

18.10.2007
Hedvábím jsem potáhl oba koncové oblouky křídla. Hrany jsem zafixoval řídkým lepícím lakem (ještě přijde jedna vrstva).

17.10.2007
Potah na křídlech po navlhčení ještě pořád povoluje tak jsem přidal ještě jednu vrstvu lesklého laku. Zkusil jsem zvážit Aviatika – kompletní trup (ale jen se 2 servi) + ocas – cca 500g, obě půlky křídla cca 150g (to ještě bez hedvábí). Docela to vypadá že kompletní éro včetně baterek a motoru možná bude mít do 1100g a to by byla paráda.

16.10.2007
Celá VOP a SOP natřena celkem 3x lesklým lakem – myslím, že to už bude stačit. Papír na křídle natřený 2x lepicím a 1x lesklým – vyzkouším jak reaguje na vodu a buď ještě přidám jednu vrstvu nebo už budu lepit hedvábí.

15.10.2007
Na VOP a SOP 2x natřeny hrany lepícím lakem a 1x celé lesklým. Křídla natřena 1x lepícím lakem.

14.10.2007
VOP i SOP mám kompletně potažené plátnem – spolu s křidélky bude následovat fixofání hran řídkým lepícím lakem a pak minimálně 3 vrstvy říkého lesklého laku. Odtoková hrana kýlovky nevydržela pnutí papíru a trochu se prohla – v horním rohu tak vznikly vrásky které hedvábí okopírovalo. Obě poloviny křídla jsem potáhl papírem – čekají je 3 vrstvy řídkého lepícího laku.

11.10.2007
Potřetí jsem natřel VOP a SOP – tentokrát řídkým lepícím lakem. Na křidélku jsem ořízl hedvábí (pokud je prosycené lepidlem na tapety tak to jde dobře) a lepidlem na tapety přilepil k hranám. Kupodivu ani nebyl problém s přichycením cca 3mm lemu na hranu po ohybu do pravého úhlu. Po vyschnutí jsem hrany prolakoval lepícím lakem.

10.10.2007
VOP a SOP jsem podruhé natřel napínacím lakem. Na jedno křidélko jsem nalepil lepidlem na tapety hedvábí – nejdřív jsem hedvábí přežehlil, vzniklou hranu jsem ohnul přes odtokovku a z obou stran postříkal vodou, následovalo prosycení lepidlem a napínání.

9.10.2007
Kormidla jsem 1x natřel řídkým napínacím lakem, lepicím lakem jsem natřel kostru křídla. Do trupu jsem propiloval otvory pro kablíky serv křidélek.

8.10.2007
Nabarvil jsem hedvábí – do cca 4,5 litru vařící vody jsem dal 14 sáčků čaje, louhoval 3 minuty a pak 15 minut barvil. Nakonec jsem hedvábí propláchnul studenou vodou až tekla čistá a usušil. Kormidla mám kompletně potažené a vypnuté vodou, bude následovat lakování.

7.10.2007
Potahuji VOP a SOP tenkým papírem jako podklad pro hedvábí.

6.10.2007
Konečně asi mám postup jak potáhovat hedvábím který mi funguje – éro se nejdřív potáhne tenkým papírem, ten se napne vodou, pak 3 vrstvy napínacího laku. Hedvábí se k tomu v celé ploše přilepí lepidlem na tapety a po proschnutí se ke kostře zafixuje lepicím lakem a v celé ploše se několikrát prolakuje lesklým lakem. Vzorek jsem dal ven do vlhka a zimy – trochu povolil ale pořád to vypadá dobře. ZAčnu s potahem VOP a SOP a uvidím jestli to bude dobré. Na vzorku jsem zkoušel i „šití“ – použil jsem tenkou bílou nit a přez ní proužek uříznutý z prolakovaného hedvábí (aby se netřepilo). Přilakoval jsem to řídkým lepícím lakem a vypadá to dobře – jen nit asi budu muset použít tlustší a možná na ní zkusím nadělat alespoň uzlíky. Do trupu jsem vlepil přístrojovou desku. Vnějsí (viditelná) část je 1 mm překližka, v ní tři otvory průměr 10mm, na ně nalepené tenké podložky nabarvené na černo, pod tím „zaskleno“ průhlednou fólií z nějaké krabičky, pod tím balsa 3 mm s otvory o stejném průměru které jsou vylepené papírem a natřené načerno a úplně vespod nalepené obrázky přístrojů vytištěné na laserové tiskárně (obrázky jsou www.propagteam.cz z jejich www katalogu – po zmenšení sice nic moc kvalita ale pro můj účel to stačí. Zalepil jsem i úložnou desku serv se servy VOP a SOP – 2x Carsom Micro a desku na které bude přilepený pilot.

3.10.2007
Potahování – tedy spíš vypínání potahu – se nedaří. Po třech nátěrech potah ztvrdnul ale úplně povolil – vypadá jak zmačkaný papír.

2.10.2007
Dělám pokusy s potahování hedvábím. Testovací rámečky a jeden kryt serva v křídle jsem natřel 2x lepícím lakem a přebrousil. Samotné potažení (přilakování řídkým lepicím lakem) hedvábí je bez problému, potah se dá i docela obstojně napnout. Kraje prosycené lepicím lakem jdou dobře řezat žiletkou a už se netřepí – jen je třeba řezat podle něčeho kovového aby žiletka nezajela do dřeva. Natřel jsem jednu vrstvu napínacího laku ředěného cca. 1:1. Na jedné straně rámečku jsem natíral přes kousek hedvábí, na druhé straně přímo štětcem. Zdá se že ani v jednom případě lak neprotekl nicméně strana natřená přes hedvábí je napnutá, strana natřená příma jakoby povolila.

1.10.2007
Zkusil jsem barvit hedvábí čajem – do 0,5l vody jsem dal 2 sáčky nejlevnějšího čínského čaje, nechal cca 3 min vyluhovat a pak jsem hned barvil vzorek hedvábí po dobu 15 minut. Následně jsem hedvábí propláchl studenou vodou a dal sušit. Připravil jsem si rámečky cca 8×8 cm na kterých budu zkoušet potahování a lakování, případně barvení.

30.9.2007
Trup jsem podruhé namořil a lakoval – celkem 2 vrstvy zaponu a 2 vrstvy zapon+lesklý 1:1. Výsledkem je nepříliš lesklý povrch (nechtěl jsem aby to vypadalo jako nábytek). Pořád se nemůžu odhodlat k barvení hedvábí a potahování.

27.9.2007
Kostra modelu je prakticky hotová, mám hotové i ovládací páky VOP a SOP a jejich přepákování na trupu. Plné části trupu jsem namořil vodovým mořidlem – asi to bude chtít dvě vrstvy. Podruhé jsem natřel loukoťová kola. Přišrouboval jsem serva k jejich držáku a pro ten jsem zalepil lože do trupu.

26.9.2007
Podruhé jsem stříbrnou Humbrolkou natřel motorový kryt a poprvé loukoťová kola. Vyřízl jsem držák serv, v trupu ho musím uchytit trochu jinak než byl původní předpoklad. 2x jsem zaponem nalakoval kormidla. Zářezy pro panty na kormidlech jsem z vnitřní strany zaslepil 1mm balsou aby při zalepování Purexem nemohl vypěnit dovnitř pod potah.

25.9.2007
Průběžnou osu podvozku jsem k nohám přivázal včelařským drátkem a proletoval. Do VOP a SOP jsem dolepil výztuhy mezi které následně zalepím průchozí dvouramenné ovládací páky.

24.9.2007
Připravil jsem si přípravek na sletování podvozku – průběžnou osu budu muset k nohám podvozku asi nějak připevnit – samotný cím by rázy při přistávání nemusel vydržet.
Zkusím koupit pocínovaný vázací drátek co mají včelaři na mezistěny. Stříbrnou Humbrolkou jsem natřel plastový motorový kryt – plast jsem nejdřív zdrsnil nejjemnějším smirkem a tak se zdá že barva na rozdíl od prvního pokusu docela drží. Natíral jsem malým štětcem takže asi kryt ještě pod vodou přebrousím a stříknu pistolí.

23.9.2007
Nesehnal jsem páky 180 stupňů pro ovládání VOP a SOP a tak jsem je musel udělt z tenkého Al plechu a stavěcích kroužků na osu 3 mm. Páky jsem s kroužky ve dvou místech svrtal 1 mm vrtákem, provlékl měděný drátek a na obou stranách roznýtoval. Tím jsem pojistil CA lepidlo mezi pákou a kroužkem. Páky jsem s osami z laminátové tyče průměr 3 mm osadil na trup, průchod stěnami trupu (překližkou 1 mm) jsem vypouzdřil podložkami které se používají na izolaci tranzistorů nebo stabilizátorů – pasovalo to přesně.

21.9.2007
Dokončil jsem přední kryt nad baterky a připravil druhý kryt na spodek trupu pod serva.

20.9.2007
Dodělal jsem druhý pant, obrousil jsem a znovu natřel zaponem kompletní křídlo.

19.9.2007
Dokončil jsem jeden pant z mosazi pro kryt nad aku.

18.9.2007
Kompletně jsem dolepil a zabrousil výztuhy a rozpěrky na příhradovině trupu – tím je zadní část hotová. Vytmelil jsem několik spár na křídle – použil jsem směs lepícího laku a sádry. Začal jsem vyrábět paanty (z mosazné trubičky 2/1 a plechu) pro horní víko na trupu nad baterií. Vyřízl jsem kruhový otvor do plastové misky která bude sloužit jako motorový kryt. Na trup jsem dopředu ze stran nalepil z 5 mm balsy kruhové výplně na kterých sedí motorový kryt.

17.9.2007
Obrousil jsem překližkový potah na ocase a nalepil další část výztuh na příhradovině trupu.

16.9.2007
Stavěl jsem v pátek i o víkendu – vybrousil jsem křidélka, udělal jsem otvory pro závěsy. Konečně jsem se odhodlal ke kompletaci zadní části trupu – udělal jsem si přípravek a vlepil jsem rozpěrky na dolní i horní část trupu, přilepil jsem zadní horní část trupu z překližky, do 3mm překližky jsem zalepil a přivázal ostruhu a vlepil jí do trupu.

11.9.2007
Mám slepené polotovary křidélek – 24 mm měkké balsy tl. 8mm, ze strany ke křídlu 3mm balsa tvrdá nastojato, na odtokovce smrková lišta 2x2mm. Spájel jsem podvozkové nohy – kombinace mosazných trubiček jako úchytů a 3mm ocelového drátu – osa bude ze dvojky. Hmotnost podvozku (bez kol) a kozlíku (vše samý kov) je okolo 50g – bál jsem se že to bude víc. Dcera mi věnovala vyřazeného Kena (kámoš od Barbie) jako pilota – zdá se že by velikost mohla sedět, holky mu ušijou kuklu a bundu a upletou šálu. Má i plastové brýle – zkusím je natřít na jinou než růžovou barvu a třeba budou vyhovovat.

9.9.2007
Venku je škaredě, prší a fouká a tak jsem v pátek, sobotu i neděli stavěl. Pevný potah přední části trupu je kompletně nalepený. Poprvé jsem zaponem nalakoval kostru křídla. Místy budu muset tmelit spoje mezi pásky a náběžkou a odtokovkou. Nejvíc času mi zabral kozlík nad křídlem. Je spájený a sešroubovaný z mosazných trubiček průměr 4 mm a kousku mosazného plechu vypilovaného do tvaru pro přiletování trubiček uprostřed. Pájel jsem v primitivní šabloně, pak následovalo pilování a nakonec jsem spojku a trubičky svrtal a pojistil šroubky průměr 2 mm – ty jsem pod matkou zkrátil a zajistil důlčíkem. Připravil jsem si nohy podvozku – jsou z ocelového drátu průměr 3 mm, na koncích jsou naletované kousky mosazných trubiček (ty mají volné konce zploštělé – stejně jako u kozlíku) ve kterých jsou otvory 3 mm pro přišroubování k trupu. Dole v místě osy budou nohy spojené ohnutou mosaznou trubičkou a do té bude přiletovaná osa podvozku. Uřízl jsem spojky křídla z uhlíkové kulatiny a sestavil křídlo s trupem – hmotnost bez kozlíku a podvozku je 450 g.

6.9.2007
Do kořenových žeber křídla jsem udělal oválné otvory pro servokabely, vyřezal jsem kořenová žebra křídla která přijdou na trup. Pokračuji s polepováním spodní a horní strany trupu.

5.9.2007
Z 1mm balsy a balsových lišt 2x5mm jsem slepil kryty pod serva křidélek, nalepil jsem další výztuhy pro kozlík do trupu, vyřízl jsem jedno kořenové žebro které přijde na trup. Rozhodl jsem se že kozlík i podvozek zkusím udělat z 4mm mosazných trubiček které na koncích zploštím a přišroubuji ke trupu do zalepených výztuh.

4.9.2007
Přilepil a zabrousil jsem přední dno trupu (pod deskou pro aku). Vypouzdřil jsem kořenové žebro pro zadní spojku z 4mm uhlíkové tyče provrtanou plastovou záslepkou. Začal jsem lepit kryty na spodní stranu křídla pod schránky serv křidélek. Obrousil a zaprofiloval jsem SOP a VOP.

1.9.2007
O víkendu jsem trochu stavěl. Na křídlech jsem nalepil kořenová žebra z 1mm překližky, dolepil a obrousil jsem kompletně koncové oblouky a zalepil výztuhy pro ucycení výztužných lanek. Schází jen kryty na otvory pro serva křidélek a křidélka samotná. Do trupu jsem vlepil překližkovou desku pro pohoný aku. Nakonec jsem se rozhodl že baterii budu do trupu vkládat horem abych nemusel éro pořád otáčet vzhůru nohama.

30.8.2007
Chvilku jsem stavěl – přilepil jsem rohové výztuhy koncových oblouků křídla.

28.8.2007
Zaprofiloval jsem náběžku (volně v ruca a od oka) a kompletně zabrousil obě poloviny křídla. Chybí nalepit koncové oblouky, výztuhy pro uchycení výztužných lanek a kryt na serva křidélek. Stále ještě nevím jestli křidélka udělám konstrukční nebo z plné balzy.

15.8.2007
Přilepil jsem druhou bočnici trupu – tím je základní kostra hotová.

14.8.2007
„Na sucho“ jsem sestavil trup se vsemi přepážkami a připravil jsem si kusy lamina na stažení při lepení. Zdá se, že trup se povede docela rovný.

11.8.2007
Přilepil jsem motorovou přepážku a přepážku č.2, udělal jsem díry pro závěsy (panty) na VOP a SOP.

4.8.2007
Dokončil jsem kompletně páskování žeber, mám nalepený tuhý potah na dvou kořenových žebrech křídla. Epoxydem jsem slepil pouzdro spojek křídla na trupové přepážce a poslední trupovou přepážku jsem přilepil (také epoxydem) k bočnici.

3.8.2007
Dokončil jsem páskování žeber, na obě bočnice trupu jsem dolepil překližkové výkližky a doplnil úhlopříčné výztuhy z lišt 2×2 mm. Pokračuji s lepením úchytu pouzder spojky křídla na trupovou přepážku.

2.8.2007
Pokračuji v páskování žeber – na jedné půlce křídla hotovo, na druhé schází nalepi několik pásků (nemám tolik špendlíků). Pár pásků mi při lepení na horní stranu profilu naprasklo v přední čísti profilu – řešil jsem to prosycením Herkulesem s tím, že nakonec stejně horní nalomenou část obrousím.

1.8.2007
Zase jsem opáskoval několik žeber – stavba pokračuje veeeelmi pomalu – ale když mám s čím létat tak se vlastně nic neděje …

29.7.2007
Pokračoval jsem v páskování žeber. Našel jsem způsob jak to urychlit – část pásku u náběžky (kde je největší zakřivení) lepím CA, zbytek pak Herkulesem. Tím se vyhnu složitému upevňování pásků u náběžky po dobu schnutí Herkulesu.

27.7.2007
Do trupových přepážek jsem udělal zářezy pro trupové podélníky a přepážky jsem nalícoval do bočnic. Vyřízl jsem sedlo pro trubky spojek které bude přilepené na trupovou přepážku.

25.7.2007
Vyřízl jsem další (už poslední) trupovou přepážku.

24.7.2007
Nakreslil jsem a vyřízl další trupovou přepážku, sletoval jsem dva kousky mosazné trubičky kterou použiju jako pouzdro pro spojku křídla v trupu.

23.7.2007
Vyřízl jsem druhou trupovou přepážku z březové překližky 2,5 mm.

12.7.2007
Pokračuji s křídlem, vyřezal jsem motorovou přepážku.

11.7.2007
Přilepil jsem přední překližkovou bočnici na příhradovinu – mám tedy připravené obě bočnice.

10.7.2007

Vyřízl jsem přední vyztužení bočnic z 1 mm překližky a nalepil na jednu bočnici, pokračuji v páskování žeber křídla.

9.7.2007
Pokračuji se stavbou trupu – slepil jsem příhradovinu druhé bočnice, nalepil část výztuh na rohové spoje, nalepil jsem zesílení pod VOP z překližky 1 mm. Trochu začínám mít obavu z hmotnosti trupu, možná jsem to s tou stavbou ze smrku a překližky přehnal – ale uvidím. Do galerie jsem přidal první fotky ze stavby.

8.7.2007
O prodlouženém víkendu jsem trochu pokročil se stavbou – mám slepenou kostru obou půlek křídla bez koncových oblouků, nalepené stojiny pasnic (teď čekám na vytvrzení epoxydu ve středu křídla u překližkových stojin) a začal jsem s páskováním žeber. Zatím jsem opáskoval položebra na horní straně – jde to docela blbě, poloměr zakřivení je v náběžné části dost malý a tak musím použitou 2 mm balsu namáčet a vařit ve vodě aby se při ohybu nelámala. V neděli večer jsem slepil základ příhradoviny jedné půlky trupu ze smrku 4×4 mm. Lepím kyanoakrylátovým lepidlem a tak to jse rychle. Výborně se mi pro tuhle práci osvědčila kotoučová bruska ze starého harddisku Nápad jsem viděl v posledním čísle RC Revue – akorát že já jsem nechal původní motor (síla mi stačí) a vypínání řeším tím že hned vedle mám starý zdroj z PC s vypínačem a ten prostě vypnu a zapnu.

25.6.2007
Stavba Aviatika pokračuje velmi pomalu – protože je většinou krásně tak jdu radši prohánět Twilitera na louku. Včera jsem trochu pokročil se stavbou výškovky, přes víkend jsem stihl akorát z hliníkového plechu vyřezat a vypilovat tři dvouramenné páky na ovládání kormidel. Uvažuju o tom jak je namořit (černit). Na webu jsem našel návod na lázeň, jsou v tom ale problémové chemikálie (jak je sehnat?). Na fóru mi teď někdo poradil že prý to jde barvami Duha – to by se dalo zkusit.

19.6.2007
Včera večer jsem dobrousil druhou polovinu žeber a slepil z lamel druhý koncový oblouk křídla.

18.6.2007
V neděli a pondělí jsem dobrousil šablony žeber, udělal žebra na jednu polovinu trupu, slepil směrovku a nalameloval koncové oblouky na výškovku a jednu polovinu křídla.

15.06.2007
S výběrem toho, co budu stavět, jsem čekal na zálet Twilitera a získání představy o tom, jak to létá na elektriku. Protože zatím jsem s elektrikou docela nadšený tak další stroj bude zase na elektriku.
Protože se mi líbí éra z doby počátků letectví, bude další model v tomto stylu. Plánek si kreslím sám, vycházím ale z plánku Aviatik, který vyšel v časopise Modelář
10/1983 (líbíl se mi už tenkrát) a z plánku Vintage volně dostupného na inernetu.
Rozpětí bude okolo 130 cm, profil Clark-Y s hloubkou 250 mm, kompletní hmotnost chci udržet pod 1200 g. Bude to můj první model s křidélky, předpokládám jedno ikroservo Carson na každé křidélko (mixování křidélka – brzdící klapky). Dále ovládání směrovky (HS-55) a výškovky (asi HS-81) a motoru (Xcontroler XC3012BA – stejný ako u Twilitera). Motor předpokládám také stejný jako u Twilitera a aku také. Plánek ještě vzniká, včera jsem už ale z duralu 2mm vyřízl šablony na žebra.

Příspěvek byl publikován v rubrice Aviatik a jeho autorem je admin. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář