Datum | Postup stavby |
---|---|
28.9.2009 | Znovuoziveni Aviatika. Zatim jsem stihnul ero jen ocistit od prachu a namontovat 2 serva HS-81. |
12.10.2008 | 111. - 113. let Stale pekne pocasi, klidno. Zkusil jsem souvraty a premety. |
11.10.2008 | 109. a 110. let Stale pekne pocasi, klidno. |
10.10.2008 | 107. a 108. let Pekne pocasi, pekne lety. |
18.9.2008 | Do motoroveho krytu jsem tavnym lepidlem prilepil 70 g olova. |
7.9.2008 | Prilepil jsem motorovy kryt a ero vyvazil - teziste je nekde okolo 1/3 hloubkz kridla, to by melo byt OK. Takze ted uz jen tu louku ze ktere odstartuji... |
4.9.2008 | Aviatik je prakticky pripraven k opetovnemu zaletu - uz jen prilepim kryt motoru z plastove misky a vyvazim. Osadil jsem serva, vlepil desticku pro pripevneni pilota a prijimace, nastavil neutraly na kormidlech. Pri tom jsem zjistil ze jedno servo HS-55 na kridelku ma vylomeny zub na vystupnim kole - takze jsem ho zase menil ze volne z 3DPMini. Celkova letova vaha vcetne aku mi vysla 1260g - ted uz jenom solidni pocasi a nejakou posekanou louku pro prvni let. |
1.9.2008 | Do Aviatika jsem presul pohon z Twilitera. Zalepil jsem loze pro serva ze dvou pasku preklizky 3 mm. |
30.8.2008 | K trupu jsem přilepil VOP a SOP, doplnil kormidla a náhony. Osadil jsem serva křidélek, nasadil poloviny křídla na trup a doplnil výztužná lanka. |
29.8.2008 | Stabilizatory VOP a SOP jsou pripravene k montazi na trup. Na trupu jsem opravil lozisko pro hridel pak ovladani VOP. Cekam na serva HS55 z reklamace - pujdou na kridelka. |
24.8.2008 | Stabilizatory VOP a SOP jsou potazene papirem a lakuji (zatim 1x lepici, 2x zapon). Cajem jsem obarvil hedvabi na potah a lepidlem na tapety ho nasledne zafixoval na lamino desku. Vymenil jsem puvodni prubeznou osu podvozku z oceli 2 mm za 3 mm - puvodni se stale ohybala. |
19.8.2008 | Slepil jsem stabilizatory VOP a SOP. |
17.8.2008 | Nalepil jsem siti, vyspravil kryt serva kridelka a ted lakuji. Vlepil jsem vyztuhu do druhe bocnice trupu a udelal otvory pro panty do odtokovek VOP a SOP. |
12.8.2008 | Vlepil jsem překližkovou výztuhu do pravé poloviny trupu - zdá se že to bude držet dobře. Křídlo je potažené hedvábím a nalakované - teď šití. Připravil jsem si obvodové lišty na nové stabilizátory VOP a SOP. |
11.8.2008 | Papir na opravovane polovine kridla je vylakovany a pripraveny na hedvabi. Z trupu jsem odrezal VOP a SOP s tim, ze pouziju pouze kormidla a stabilizatory udelam nove. Trup v zadni polovine korenovych zeber kridla zevnitr vyztuzim vlepenim lehke 3 mm preklizky. |
7.8.2008 | Zaval jsem prace na "resuscitaci" Aviatika. Zacal jsem tim nejsnazsim - opravou potahu na kridle. Odstranil jsem potah ze 3 poli a potahl papirem. |
26.2.2008 | Dolepil jsem siti, nalakoval jsem vse dvemi vrstvami ridsiho laku a navrh jednou vrstvou leskleho - tim je vlastne oprava hotova. Ero jsem sestavil, vyzkousel jsem jak bude pasovat novy aku Kokam (vejde se). Na kridle vlastne ani neni znat ze je opravovane, spoje potahu jsou na zebrech schovane pod sitim. Ted jenom aby bylo nejake solidni pocasi a mohl jsem jit Aviatika prohnat. |
25.2.2008 | Na napnuty papir jsem lepidlem na tapety prilepil na rozmer uriznuty pas hedvabi (ktere jsem predme tim samym lepidlem nalepil na lamino desku a pak sloupnul). |
24.2.2008 | Dolepil jsem chybejici casti zeber a opaskoval je. Nove casti kostry jsem nalakoval, prebrousli a potahl silnejsim papirem. Ten jsem vypnul vodou a nasledne 3x lakoval lepicim lakem do ktereho jsem postupne pridaval trochu leskleho. Potah v sousednich polich ktery po odstraneni puvodniho poskozeneho potahu povolil se opet vypnul. Posledni zbytky hedvabi obarveneho cajem jsem skrobovym lepidlem prilepil a vypnul na kus lamino desky. Hedvabi se jednak pekne urovna, jednak se vytahne a zafixuje takze se s nim nasledne lepe pracuje - jde lepe rezat na rozmer, kraje se tak netrepi a vubec vic pripomina papir nez tkaninu. |
21.2.2008 | Po havarii je prelomena nabezka praveho kridla a vylomene jedno polozebro a jedno zebro od nabezky po nosnik. Po navlhceni acetonem jsem odstranil imitaci siti a nasledne jsem vyrizl a odlepil potah ze dvou poli mezi zebry. Vyrizl jsem cast poskozene nabezky a dve predni casti zeber. Nabezku jsem nahradil kouskem listy. |
13.1.2008 | Blanka mi upletla svetr a salu pro Kena - noveho pilota Aviatika. Vymenil jsem serva Carson na VOP a SOP za HS-81 z Twilitera. Kormidla se ted hybou tak jak mají a navic mám docela velkou rezervu v draze serv. Jsem zvedavy jak to bude vypadat ve vzduchu. |
11.1.2008 | Doplnil jsem lemování pilotního prostoru. Pouzil jsem buzirku a pasek jelenice ktery jsem kolem ni nalepil. |
10.1.2008 | Upravil jsem vyoseni motoru - pod leve patky jsem vlozil matici vysokou tak 1,5 mm. |
20.12.2007 | Opravil jsem podvozek - protože osa pro kolečka byla zkrácená podle loukoťových kol (ty jsou výrazně užší než kola které má Aviatik nyní) tak jsem na ní CA nalepil Al trubičku v délce o trochu větší než je šířka náboje kola a do druhé strany do ní zase CA kousek drátu 2mm pro podložku a stavěcí kroužek. Vypadá to docela dobře, teď ještě jak to bude fungovat v provozu. Zároveň jsem také předělal lankový náhon VOP - na spodní lanko jsem přidělal vidličku se závitovou spojkou aby bylo možné lanko napnout - vůle jsou teď výrazně menší. |
13.12.2007 | Aviatik je skoro připravený k záletu. Namontoval jsem motor, přilepil motorový kryt. Osadil jsem regulátor a aku (obojí na suchém zipu od 3M). Stejným způsobem je připevněný přijímač. Anténu jsem původně chtěl po příhradovině trupu táhnout v kouscích trubiček - ty mi ale přilepené CA moc nedržely tak jsem si pomohl kousky průhledné samolepky. Dlouhá anténa přijímače R700 vlaje volně za érem. Jediný problém mám se servem výškovky - chodí moc pomalu. Zkusím toho Carsona vyměnit za Hitec. |
11.12.2007 | Natáhnul jsem všechna výztužná lanka na křídle. Éro jsem zvážil - bez motoru, motorového krytu, baterie, regulátoru a přijímače má něco okolo 750g - to by bylo dobré, celková letová hmotnost by mohlo být okolo 1000g. |
9.12.2007 | Připevnil jsem kryty serv křidélek a zapojil táhla. Začal jsem s napínámím výztužných lanek na křídle ale protože nemůžu sehnat plastové vidličky tak nemůžu pokračovat. |
6.12.2007 | Udělal jsem výřezy do krytů serv křidélek. Plastová loukoťová kola jsem vypouzdřil kouskem hliníkové trubičky a stavěcími kroužky připevnil k ose podvozku. |
5.12.2007 | Do křídel jsem osadil serva HS-55 (jejich umístění do žeber je sice zajímavé ale zašroubovat vruty které je tam drží je teda něco). Namontoval jsem zpátky páky na křidélka a hlavy šroubků tentokrát podložil kouskem Al plechu z plechovky - a hlavičky už se nezamačkávají. Osadil jsem koncovky na páky serv - bohužel ty se snap podložkou a tenkým trnem neměli, musel jsem koupit mohutnější se segrovkou. Ty jsou ale dělané na standardní serva s tlustšími pákami takže nakonec jsem musel použít 2 podložky a místo segrovky snap podložku a tu zamáčknou do zápichu pro segrovku. Nasadil jsem táhla a provizorně připojil serva na přijímač a zdroje a poprvé jsem si zahýbal křidélky ;-)) |
4.12.2007 | Večer jsem přišrouboval ovládací páky ke křidélkům. Pod hlavy šroubků jsem dal jenom podložky takže při dotažení se začaly zamačkávat do balzy. Matky na straně pák jsem pojistil CA lepidlem. Když jsem se na to ráno znovu podíval tak jsem vše zase rozebral (kupodivu lepidlo moc nedrzelo) a pod hlavy dám radši kousek svého oblíbeného hliníkového plechu z plechovky. |
30.11.2007 | Z hliníkového úhelníku jsem vyřezal a vypiloval ovládací páky křidélek. |
29.11.2007 | Na křídlo jsem přišrouboval úchyty pro výztužná lanka. Původně jsem je chtěl stáhnout skrz křídlo dlouhými šrouby M2 - ale v délce 35mm jsem je nesehnal a tak jsem použil vruty 3mm. Snad to bude stačit a závěsy se nebudou vytrhávat. |
26.11.2007 | Udělal jsem lankové náhony k VOP a SOP. |
21.11.2007 | Po delší době jsem na éru zase něco udělal - zalepil jsem panty křidélek. Éro už vypadá jako éro. Už vlastně moc neschází - náhony kormidel, výztužná lanka, RC vybavení a motor, ... |
11.11.2007 | Kompletně hotová křídla - nalepil jsem porty, nalakoval a natřel červenobílé pruhy . |
6.11.2007 | Nalepil jsem část port na křídle - ještě zbývá spodní strana jedné poloviny. |
4.11.2007 | Dolepil jsem kompletně imitaci šití na křídla - zbývá nalepit porty. |
1.11.2007 | Na jedné polovině křídla jsem na horní straně dolepil všechny porty. |
30.10.2007 | Purexem Rapid jsem zalepil panty VOP a SOP. Na levou horní polovinu křídla jsem přilepi šití a začal ho polepovat porty. Na řádné vytvarování pásků hedvábí se osvědčil velmi tvrdý plochý štětec - pomocí něho se dá hedvábí "přesvědčit" aby pěkně přilnulo a kopírovalo tvar šití. |
29.10.2007 | Do kormidel jsem zalepil ovládací páky. |
28.10.2007 | Dodělávky trvají nejdéle. Na Stabilizátoru, VOP a SOP jsem nalepil "šití", SOP jsem natřel barvami Humbrol na červeno a bílo (éro to docela oživilo), mezi trupem a stabilizátorem jsem udělal přechod z hustého CA lepidla (ale vůbec se mu nechce tuhnout). |
21.10.2007 | Křídla jsem natřel celkem 3x řídkým lesklým lakem - trochu se zvedala odtokovka u koncového oblouku takže od posledního nátěru leží křídla zatížená na desce. Ke stabilizátoru jsem přilepil kýlovku a celé pak k trupu - docela se mi to povedlo - téhle fáze stavby se ale vždycky bojím nejvíc. Přišrouboval jsem hrazdu apodvozek a poprvé sestavil éro do skoro finální podoby - a docela se mit líbí. |
18.10.2007 | Hedvábím jsem potáhl oba koncové oblouky křídla. Hrany jsem zafixoval řídkým lepícím lakem (ještě přijde jedna vrstva). |
17.10.2007 | Potah na křídlech po navlhčení ještě pořád povoluje tak jsem přidal ještě jednu vrstvu lesklého laku. Zkusil jsem zvážit Aviatika - kompletní trup (ale jen se 2 servi) + ocas - cca 500g, obě půlky křídla cca 150g (to ještě bez hedvábí). Docela to vypadá že kompletní éro včetně baterek a motoru možná bude mít do 1100g a to by byla paráda. |
16.10.2007 | Celá VOP a SOP natřena celkem 3x lesklým lakem - myslím, že to už bude stačit. Papír na křídle natřený 2x lepicím a 1x lesklým - vyzkouším jak reaguje na vodu a buď ještě přidám jednu vrstvu nebo už budu lepit hedvábí. |
15.10.2007 | Na VOP a SOP 2x natřeny hrany lepícím lakem a 1x celé lesklým. Křídla natřena 1x lepícím lakem. |
14.10.2007 | VOP i SOP mám kompletně potažené plátnem - spolu s křidélky bude následovat fixofání hran řídkým lepícím lakem a pak minimálně 3 vrstvy říkého lesklého laku. Odtoková hrana kýlovky nevydržela pnutí papíru a trochu se prohla - v horním rohu tak vznikly vrásky které hedvábí okopírovalo. Obě poloviny křídla jsem potáhl papírem - čekají je 3 vrstvy řídkého lepícího laku. |
11.10.2007 | Potřetí jsem natřel VOP a SOP - tentokrát řídkým lepícím lakem. Na křidélku jsem ořízl hedvábí (pokud je prosycené lepidlem na tapety tak to jde dobře) a lepidlem na tapety přilepil k hranám. Kupodivu ani nebyl problém s přichycením cca 3mm lemu na hranu po ohybu do pravého úhlu. Po vyschnutí jsem hrany prolakoval lepícím lakem. |
10.10.2007 | VOP a SOP jsem podruhé natřel napínacím lakem. Na jedno křidélko jsem nalepil lepidlem na tapety hedvábí - nejdřív jsem hedvábí přežehlil, vzniklou hranu jsem ohnul přes odtokovku a z obou stran postříkal vodou, následovalo prosycení lepidlem a napínání. |
9.10.2007 | Kormidla jsem 1x natřel řídkým napínacím lakem, lepicím lakem jsem natřel kostru křídla. Do trupu jsem propiloval otvory pro kablíky serv křidélek. |
8.10.2007 | Nabarvil jsem hedvábí - do cca 4,5 litru vařící vody jsem dal 14 sáčků čaje, louhoval 3 minuty a pak 15 minut barvil. Nakonec jsem hedvábí propláchnul studenou vodou až tekla čistá a usušil. Kormidla mám kompletně potažené a vypnuté vodou, bude následovat lakování. |
7.10.2007 | Potahuji VOP a SOP tenkým papírem jako podklad pro hedvábí. |
6.10.2007 | Konečně asi mám postup jak potáhovat hedvábím který mi funguje - éro se nejdřív potáhne tenkým papírem, ten se napne vodou, pak 3 vrstvy napínacího laku. Hedvábí se k tomu v celé ploše přilepí lepidlem na tapety a po proschnutí se ke kostře zafixuje lepicím lakem a v celé ploše se několikrát prolakuje lesklým lakem. Vzorek jsem dal ven do vlhka a zimy - trochu povolil ale pořád to vypadá dobře. ZAčnu s potahem VOP a SOP a uvidím jestli to bude dobré. Na vzorku jsem zkoušel i "šití" - použil jsem tenkou bílou nit a přez ní proužek uříznutý z prolakovaného hedvábí (aby se netřepilo). Přilakoval jsem to řídkým lepícím lakem a vypadá to dobře - jen nit asi budu muset použít tlustší a možná na ní zkusím nadělat alespoň uzlíky. Do trupu jsem vlepil přístrojovou desku. Vnějsí (viditelná) část je 1 mm překližka, v ní tři otvory průměr 10mm, na ně nalepené tenké podložky nabarvené na černo, pod tím "zaskleno" průhlednou fólií z nějaké krabičky, pod tím balsa 3 mm s otvory o stejném průměru které jsou vylepené papírem a natřené načerno a úplně vespod nalepené obrázky přístrojů vytištěné na laserové tiskárně (obrázky jsou www.propagteam.cz z jejich www katalogu - po zmenšení sice nic moc kvalita ale pro můj účel to stačí. Zalepil jsem i úložnou desku serv se servy VOP a SOP - 2x Carsom Micro a desku na které bude přilepený pilot. |
3.10.2007 | Potahování - tedy spíš vypínání potahu - se nedaří. Po třech nátěrech potah ztvrdnul ale úplně povolil - vypadá jak zmačkaný papír. |
2.10.2007 | Dělám pokusy s potahování hedvábím. Testovací rámečky a jeden kryt serva v křídle jsem natřel 2x lepícím lakem a přebrousil. Samotné potažení (přilakování řídkým lepicím lakem) hedvábí je bez problému, potah se dá i docela obstojně napnout. Kraje prosycené lepicím lakem jdou dobře řezat žiletkou a už se netřepí - jen je třeba řezat podle něčeho kovového aby žiletka nezajela do dřeva. Natřel jsem jednu vrstvu napínacího laku ředěného cca. 1:1. Na jedné straně rámečku jsem natíral přes kousek hedvábí, na druhé straně přímo štětcem. Zdá se že ani v jednom případě lak neprotekl nicméně strana natřená přes hedvábí je napnutá, strana natřená příma jakoby povolila. |
1.10.2007 | Zkusil jsem barvit hedvábí čajem - do 0,5l vody jsem dal 2 sáčky nejlevnějšího čínského čaje, nechal cca 3 min vyluhovat a pak jsem hned barvil vzorek hedvábí po dobu 15 minut. Následně jsem hedvábí propláchl studenou vodou a dal sušit. Připravil jsem si rámečky cca 8x8 cm na kterých budu zkoušet potahování a lakování, případně barvení. |
30.9.2007 | Trup jsem podruhé namořil a lakoval - celkem 2 vrstvy zaponu a 2 vrstvy zapon+lesklý 1:1. Výsledkem je nepříliš lesklý povrch (nechtěl jsem aby to vypadalo jako nábytek). Pořád se nemůžu odhodlat k barvení hedvábí a potahování. |
27.9.2007 | Kostra modelu je prakticky hotová, mám hotové i ovládací páky VOP a SOP a jejich přepákování na trupu. Plné části trupu jsem namořil vodovým mořidlem - asi to bude chtít dvě vrstvy. Podruhé jsem natřel loukoťová kola. Přišrouboval jsem serva k jejich držáku a pro ten jsem zalepil lože do trupu. |
26.9.2007 | Podruhé jsem stříbrnou Humbrolkou natřel motorový kryt a poprvé loukoťová kola. Vyřízl jsem držák serv, v trupu ho musím uchytit trochu jinak než byl původní předpoklad. 2x jsem zaponem nalakoval kormidla. Zářezy pro panty na kormidlech jsem z vnitřní strany zaslepil 1mm balsou aby při zalepování Purexem nemohl vypěnit dovnitř pod potah. |
25.9.2007 | Průběžnou osu podvozku jsem k nohám přivázal včelařským drátkem a proletoval. Do VOP a SOP jsem dolepil výztuhy mezi které následně zalepím průchozí dvouramenné ovládací páky. |
24.9.2007 | Připravil jsem si přípravek na sletování podvozku - průběžnou osu budu muset k nohám podvozku asi nějak připevnit - samotný cím by rázy při přistávání nemusel vydržet. Zkusím koupit pocínovaný vázací drátek co mají včelaři na mezistěny. Stříbrnou Humbrolkou jsem natřel plastový motorový kryt - plast jsem nejdřív zdrsnil nejjemnějším smirkem a tak se zdá že barva na rozdíl od prvního pokusu docela drží. Natíral jsem malým štětcem takže asi kryt ještě pod vodou přebrousím a stříknu pistolí. |
23.9.2007 | Nesehnal jsem páky 180 stupňů pro ovládání VOP a SOP a tak jsem je musel udělt z tenkého Al plechu a stavěcích kroužků na osu 3 mm. Páky jsem s kroužky ve dvou místech svrtal 1 mm vrtákem, provlékl měděný drátek a na obou stranách roznýtoval. Tím jsem pojistil CA lepidlo mezi pákou a kroužkem. Páky jsem s osami z laminátové tyče průměr 3 mm osadil na trup, průchod stěnami trupu (překližkou 1 mm) jsem vypouzdřil podložkami které se používají na izolaci tranzistorů nebo stabilizátorů - pasovalo to přesně. |
21.9.2007 | Dokončil jsem přední kryt nad baterky a připravil druhý kryt na spodek trupu pod serva. |
20.9.2007 | Dodělal jsem druhý pant, obrousil jsem a znovu natřel zaponem kompletní křídlo. |
19.9.2007 | Dokončil jsem jeden pant z mosazi pro kryt nad aku. |
18.9.2007 | Kompletně jsem dolepil a zabrousil výztuhy a rozpěrky na příhradovině trupu - tím je zadní část hotová. Vytmelil jsem několik spár na křídle - použil jsem směs lepícího laku a sádry. Začal jsem vyrábět paanty (z mosazné trubičky 2/1 a plechu) pro horní víko na trupu nad baterií. Vyřízl jsem kruhový otvor do plastové misky která bude sloužit jako motorový kryt. Na trup jsem dopředu ze stran nalepil z 5 mm balsy kruhové výplně na kterých sedí motorový kryt. |
17.9.2007 | Obrousil jsem překližkový potah na ocase a nalepil další část výztuh na příhradovině trupu. |
16.9.2007 | Stavěl jsem v pátek i o víkendu - vybrousil jsem křidélka, udělal jsem otvory pro závěsy. Konečně jsem se odhodlal ke kompletaci zadní části trupu - udělal jsem si přípravek a vlepil jsem rozpěrky na dolní i horní část trupu, přilepil jsem zadní horní část trupu z překližky, do 3mm překližky jsem zalepil a přivázal ostruhu a vlepil jí do trupu. |
11.9.2007 | Mám slepené polotovary křidélek - 24 mm měkké balsy tl. 8mm, ze strany ke křídlu 3mm balsa tvrdá nastojato, na odtokovce smrková lišta 2x2mm. Spájel jsem podvozkové nohy - kombinace mosazných trubiček jako úchytů a 3mm ocelového drátu - osa bude ze dvojky. Hmotnost podvozku (bez kol) a kozlíku (vše samý kov) je okolo 50g - bál jsem se že to bude víc. Dcera mi věnovala vyřazeného Kena (kámoš od Barbie) jako pilota - zdá se že by velikost mohla sedět, holky mu ušijou kuklu a bundu a upletou šálu. Má i plastové brýle - zkusím je natřít na jinou než růžovou barvu a třeba budou vyhovovat. |
9.9.2007 | Venku je škaredě, prší a fouká a tak jsem v pátek, sobotu i neděli stavěl. Pevný potah přední části trupu je kompletně nalepený. Poprvé jsem zaponem nalakoval kostru křídla. Místy budu muset tmelit spoje mezi pásky a náběžkou a odtokovkou. Nejvíc času mi zabral kozlík nad křídlem. Je spájený a sešroubovaný z mosazných trubiček průměr 4 mm a kousku mosazného plechu vypilovaného do tvaru pro přiletování trubiček uprostřed. Pájel jsem v primitivní šabloně, pak následovalo pilování a nakonec jsem spojku a trubičky svrtal a pojistil šroubky průměr 2 mm - ty jsem pod matkou zkrátil a zajistil důlčíkem. Připravil jsem si nohy podvozku - jsou z ocelového drátu průměr 3 mm, na koncích jsou naletované kousky mosazných trubiček (ty mají volné konce zploštělé - stejně jako u kozlíku) ve kterých jsou otvory 3 mm pro přišroubování k trupu. Dole v místě osy budou nohy spojené ohnutou mosaznou trubičkou a do té bude přiletovaná osa podvozku. Uřízl jsem spojky křídla z uhlíkové kulatiny a sestavil křídlo s trupem - hmotnost bez kozlíku a podvozku je 450 g. |
6.9.2007 | Do kořenových žeber křídla jsem udělal oválné otvory pro servokabely, vyřezal jsem kořenová žebra křídla která přijdou na trup. Pokračuji s polepováním spodní a horní strany trupu. |
5.9.2007 | Z 1mm balsy a balsových lišt 2x5mm jsem slepil kryty pod serva křidélek, nalepil jsem další výztuhy pro kozlík do trupu, vyřízl jsem jedno kořenové žebro které přijde na trup. Rozhodl jsem se že kozlík i podvozek zkusím udělat z 4mm mosazných trubiček které na koncích zploštím a přišroubuji ke trupu do zalepených výztuh. |
4.9.2007 | Přilepil a zabrousil jsem přední dno trupu (pod deskou pro aku). Vypouzdřil jsem kořenové žebro pro zadní spojku z 4mm uhlíkové tyče provrtanou plastovou záslepkou. Začal jsem lepit kryty na spodní stranu křídla pod schránky serv křidélek. Obrousil a zaprofiloval jsem SOP a VOP. |
1.9.2007 | O víkendu jsem trochu stavěl. Na křídlech jsem nalepil kořenová žebra z 1mm překližky, dolepil a obrousil jsem kompletně koncové oblouky a zalepil výztuhy pro ucycení výztužných lanek. Schází jen kryty na otvory pro serva křidélek a křidélka samotná. Do trupu jsem vlepil překližkovou desku pro pohoný aku. Nakonec jsem se rozhodl že baterii budu do trupu vkládat horem abych nemusel éro pořád otáčet vzhůru nohama. |
30.8.2007 | Chvilku jsem stavěl - přilepil jsem rohové výztuhy koncových oblouků křídla. |
28.8.2007 | Zaprofiloval jsem náběžku (volně v ruca a od oka) a kompletně zabrousil obě poloviny křídla. Chybí nalepit koncové oblouky, výztuhy pro uchycení výztužných lanek a kryt na serva křidélek. Stále ještě nevím jestli křidélka udělám konstrukční nebo z plné balzy. |
15.8.2007 | Přilepil jsem druhou bočnici trupu - tím je základní kostra hotová. |
14.8.2007 | "Na sucho" jsem sestavil trup se vsemi přepážkami a připravil jsem si kusy lamina na stažení při lepení. Zdá se, že trup se povede docela rovný. |
11.8.2007 | Přilepil jsem motorovou přepážku a přepážku č.2, udělal jsem díry pro závěsy (panty) na VOP a SOP. |
4.8.2007 | Dokončil jsem kompletně páskování žeber, mám nalepený tuhý potah na dvou kořenových žebrech křídla. Epoxydem jsem slepil pouzdro spojek křídla na trupové přepážce a poslední trupovou přepážku jsem přilepil (také epoxydem) k bočnici. |
3.8.2007 | Dokončil jsem páskování žeber, na obě bočnice trupu jsem dolepil překližkové výkližky a doplnil úhlopříčné výztuhy z lišt 2x2 mm. Pokračuji s lepením úchytu pouzder spojky křídla na trupovou přepážku. |
2.8.2007 | Pokračuji v páskování žeber - na jedné půlce křídla hotovo, na druhé schází nalepi několik pásků (nemám tolik špendlíků). Pár pásků mi při lepení na horní stranu profilu naprasklo v přední čísti profilu - řešil jsem to prosycením Herkulesem s tím, že nakonec stejně horní nalomenou část obrousím. |
1.8.2007 | Zase jsem opáskoval několik žeber - stavba pokračuje veeeelmi pomalu - ale když mám s čím létat tak se vlastně nic neděje ... |
29.7.2007 | Pokračoval jsem v páskování žeber. Našel jsem způsob jak to urychlit - část pásku u náběžky (kde je největší zakřivení) lepím CA, zbytek pak Herkulesem. Tím se vyhnu složitému upevňování pásků u náběžky po dobu schnutí Herkulesu. |
27.7.2007 | Do trupových přepážek jsem udělal zářezy pro trupové podélníky a přepážky jsem nalícoval do bočnic. Vyřízl jsem sedlo pro trubky spojek které bude přilepené na trupovou přepážku. |
25.7.2007 | Vyřízl jsem další (už poslední) trupovou přepážku. |
24.7.2007 | Nakreslil jsem a vyřízl další trupovou přepážku, sletoval jsem dva kousky mosazné trubičky kterou použiju jako pouzdro pro spojku křídla v trupu. |
23.7.2007 | Vyřízl jsem druhou trupovou přepážku z březové překližky 2,5 mm. |
12.7.2007 | Pokračuji s křídlem, vyřezal jsem motorovou přepážku. |
11.7.2007 | Přilepil jsem přední překližkovou bočnici na příhradovinu - mám tedy připravené obě bočnice. |
10.7.2007 | Vyřízl jsem přední vyztužení bočnic z 1 mm překližky a nalepil na jednu bočnici, pokračuji v páskování žeber křídla. |
9.7.2007 | Pokračuji se stavbou trupu - slepil jsem příhradovinu druhé bočnice, nalepil část výztuh na rohové spoje, nalepil jsem zesílení pod VOP z překližky 1 mm. Trochu začínám mít obavu z hmotnosti trupu, možná jsem to s tou stavbou ze smrku a překližky přehnal - ale uvidím. Do galerie jsem přidal první fotky ze stavby. |
8.7.2007 | O prodlouženém víkendu jsem trochu pokročil se stavbou - mám slepenou kostru obou půlek křídla bez koncových oblouků, nalepené stojiny pasnic (teď čekám na vytvrzení epoxydu ve středu křídla u překližkových stojin) a začal jsem s páskováním žeber. Zatím jsem opáskoval položebra na horní straně - jde to docela blbě, poloměr zakřivení je v náběžné části dost malý a tak musím použitou 2 mm balsu namáčet a vařit ve vodě aby se při ohybu nelámala. V neděli večer jsem slepil základ příhradoviny jedné půlky trupu ze smrku 4x4 mm. Lepím kyanoakrylátovým lepidlem a tak to jse rychle. Výborně se mi pro tuhle práci osvědčila kotoučová bruska ze starého harddisku Nápad jsem viděl v posledním čísle RC Revue - akorát že já jsem nechal původní motor (síla mi stačí) a vypínání řeším tím že hned vedle mám starý zdroj z PC s vypínačem a ten prostě vypnu a zapnu. |
25.6.2007 | Stavba Aviatika pokračuje velmi pomalu - protože je většinou krásně tak jdu radši prohánět Twilitera na louku. Včera jsem trochu pokročil se stavbou výškovky, přes víkend jsem stihl akorát z hliníkového plechu vyřezat a vypilovat tři dvouramenné páky na ovládání kormidel. Uvažuju o tom jak je namořit (černit). Na webu jsem našel návod na lázeň, jsou v tom ale problémové chemikálie (jak je sehnat?). Na fóru mi teď někdo poradil že prý to jde barvami Duha - to by se dalo zkusit. |
19.6.2007 | Včera večer jsem dobrousil druhou polovinu žeber a slepil z lamel druhý koncový oblouk křídla. |
18.6.2007 | V neděli a pondělí jsem dobrousil šablony žeber, udělal žebra na jednu polovinu trupu, slepil směrovku a nalameloval koncové oblouky na výškovku a jednu polovinu křídla. |
15.6.2007 | S výběrem toho co budu stavět jsem čekal na zálet Twilitera a získání představy o tom jak to létá na elektriku. Protože zatím jsem s elektrikou docela nadšený tak další stroj bude zase na elektriku. Protože se mi líbí éra z doby počátků letectví bude další model v tomto stylu. Plánek si kreslím sám, vycházím ale z plánku Aviatik který vyšel v časopise Modelář 10/1983 (líbíl se mi už tenkrát) a z plánku Vintage volně dostupného na inernetu. Rozpětí bude okolo 130 cm, profil Clark-Y s hloubkou 250 mm, kompletní hmotnost chci udržet pod 1200 g. Bude to můj první model s křidélky, předpokládám jedno mikroservo Carson na každé křidélko (mixování křidélka - brzdící klapky). Dále ovládání směrovky (HS-55) a výškovky (asi HS-81) a motoru (Xcontroler XC3012BA - stejný jako u Twilitera). Motor předpokládám také stejný jako u Twilitera a aku také. Plánek ještě vzniká, včera jsem už ale z duralu 2mm vyřízl šablony na žebra. |