27.05.2014
Naxos má nového majitele, dnes snad šťastně dorazil poštou na místo určení. Balení byla docela věda, fotky přepravní bedny jsou v galerii.
09.05.2014
Mám domluvený prodej Naxose, kvůli zaslání poštou jsem musel udělat přepravní bednu.
20.10.2013
Díky krásnému počasí (možné poslední opravdu teplý den letošního roku) jsem vzal Naxose na vodu. Proháněl se asi 20 minut po rybníku. Ani zvětšená plocha nových plachet i přes občasné nárazy větru nevadila.
07.09.2013
Došil jsem i druhou plachtu. Tu na předním stěžni jsem udělal zrefovanou, na zadním stěžní je plachta plně rozvinutá. Uvidím co s tím bude dělat vítr při jízdě.
01.09.2013
Přední plachta je nas vém místě, vypadá to (alepoň podle mne) lépe než s původní plachtou z hedvábí.
29.08.2013
Protože se mi docela líbí plachty které jsem udělal na Sloupa dal jsem se do šití nového oplachtění i pro Naxose. Zatím mám skoro hotovou plachtu na přední stěžeň.
16.06.2013
Dalo by se říci: „Dnes byl ten slavný den kdy na vodu byl položen…“. Takže konečně – stavba loďky, kterou jsem začal 28.11.2009, dnes vyvrcholila první jízdou na rybníku. Měl jsem strach – nepotopí se, nepřevrhne se? Už znám odpověď – NE! Plave to! Na plný plyn vpřed Naxos docela uhání a dělá vlny, zároveň ale dokáže v plné jízdě zatočit bez nebezpečí převržení či nabrání vody. Jediná vada na kráse – loď plave mírně nakloněná na jednu stranu takže budu muset hýbnout s olověným akumulátorem. Jezdil jsem cca 15-20 minut a baterku zatím nebudu nabíjet – napětí při plném plynu kleslo jen na 5,9 V. Něco jsem mobilem nafotil (fotky jsou v galerii) ale za moc to nestojí.
08.10.2012
Udělal jsem z čajem obarveného hedvábí plachty a připevnil je v polovytaženém stavu na stěžně a ráhna.
29.06.2012
Dodělal jsem kotevní naviják včetně kotvy a osadil ho na loď. Koupil jsem plastové kroužky na záclony jako základ pro záchranné kruhy. Dodělal jsem skoro kompletně lanoví a připravil střihy na plachty.
26.06.2012
Mám hotové kování na kulatinách a skoro všechno lanoví. Stěžně už stojí, zbývá něco málo na ráhnech a dodělat plachty. Dělám na kotevním navijáku, mám hotovou kotvu. Doplnil jsem napěťový dělič pro telemetrii na sledování napětí olověného aku – elektronika a pohon jsou tak komplet.
26.06.2012
Pomalu dělám na stěžních, ráhnech a kování. Napínáky lan budu zatím řešit jako plíšky se třemi dírami.
26.05.2012
Naletoval jsem konektory na olověný aku, motor a regulátor a Naxos šel do vody (teda zatím do vany). Vodoryska na zádi sedí, vepředu bude třeba dovážit.
21.05.2012
Po skoro víc než půl roce jsem zase něco udělal na lodi. Zatím jen lože pro olověný akmulátor a držák na servo kormidla – snad se ale trochu rozjedu a loď letos dostanu na vodu …
20.10.2011
Pomalu postupuju vpred. Trup – olaminovano, obrouseno, strikano nekolikrat plnicem Motip ve spreji a znovu brouseno pod vodou. Na nekterych mistech je stejne struktura laminatu znat, plnic tak uplne nezafungoval, asi by to chtelo tmelit. Cela lod bude cerveno-modro-bila. Koupil jsem velke plechovky syntetyckych barev. Trup je kompletne nastrikan v cerveno-bile kombinaci. Nastavby jsou natrene, schazi jen strechy. Delam detaily – panty na dverich, mrizky do pruduchu a podobne.
16.8.2011
Dokončil jsem laminaci trupu – položil jsem celkem 2 vrstvy tkaniny 50g. První vrstvu jsem hodně brousil. Spotřeba pryskyřice na druhou vrstvu byla menší – 7+3,5 ml na každou stranu.
4.8.2011
Konecne jsem se dokopal k olaminovani trupu – pouzil jsem tkaninu 50g/m2, pryskyrici L285. Slo to perfektne, mel jsem pripravene sablony na primacknuti tkaniny v prechodech dno-kyl ale nebyly treba – tkanina prilnula a drzela i v tomto miste. Zatim mam polozenou jednu vrstvu. Sspotreba pryskyrice na kazdou stranu 10ml pryskyrice + 5 ml tuzidla – a to s rezervou. Ted budu prvni vrstvu brousit a na ni prijde druha vrstva stejneho slozeni.
15.5.2011
Trup mám vybroušený, zalepil jsem pouzdro hřídele. Zkouším tmelit vnějšek trupu tmelem One Time ale nějak se mi moc nedaří – asi trup olaminuji a budu tmeli až laminát. To ale musím nejdřív na spodní stranu kýlu nalepit pásek kovu (dural, měď, ?) abych dostal ostrou hranu pro finální broušení.
28.4.2011
Po dlouhé době jsem zase šáhl na loď. Mám dodělané a natřené vnitřní strany bortů a začínám s broušením trupu z vnější strany.
3.1.2011
Paluba je hotova, natrena a prebrousena do matna. Mam oplankovane borty, zarovnanou horni hranu zeber s borty a na jedne strane vlepuji falesne vyztuhy do bortu.
21.11.2010
Lakuju a brousim palubu. Brousim pod vodou 600 smirkem abych dosahl matneho vzhledu. Ted jeste zkusim posledni vrstvu hodne naredenym Lepoxem, prebrousim mozna jeste jemnejsim smirkem a jdu od toho – zacnu lepit borty.
17.10.2010
Porad paluba. Zdalo se mi, ze vsechny spary mezi listami jsem uz zaplnil – ale po prebrouseni se ukazalo, ze to tak neni. Takze jsem zase rozdelal Epoxyd s cernou kridou a zacal jsem zase plastovou sterkou zaplnovat mezerky. Moc to neslo, takze jsem nakonec vzal hadr, namocil ho do denaturovaneho lihu a tim celou palubu prehladil. Vysledek prekvapil, konecne to bude asi ono. Pokud to i pop zaschnuti bude vypadat dobre tak jeste dodelam kousek na ktery mi nezbyl Epoxid a paluba bude hotova.
4.10.2010
Mám hotovy kryt, na kterem budou nastavby. Delam na okynkach v zadni casti nastavby. Spary na palube jsou vytmelene, cekam na vytvrzeni Epoxydu. Po dukladnem brebrouseni budu muset spary tmelit jeste alespon jednou.
29.9.2010
Paluba je oplankovana. Navrtal jsem dirky 1,5 mm ktere po zaplneni lepidlem maji simulovat pripevneni prken. Na vzorku experimentuju s tmelenim spar a der Epoxydem 1200 plnenym mletou cernou kridou. Zatim se mi to docela libi.
21.9.2010
Zacal jsem plankovat palubu – pouzivam listy 8×2 mm, mezery mezi nimi vymezuji ocelovym dratem, lepim vterinakem.
20.9.2010
Paluba je prilepena, vstup do podpalubi olemovan paskem preklizky (tady jsem narazil na problem, preklizku jsem nalakoval epoxidovym lakem a pak lepil Purexem – moc to nedrzi, takze jsem spoj v rohu jeste pojistil vterinakem). Palubu jsem mezi prodliuzenim zeber, na ktere se bude lepit bort, oplankoval listami 2×2 mm a zabrousil. Nyni jsem zacal plankovat palubu listami 2×8 mm. Pro vytvoreni spary mezi „prkny“ vkladam pri lepeni mezi listy ocelovou strunu. Na listach delam pricne zarezy ktere maji imitovat spoje prken.
30.8.2010
Mám přilepenou palubu. Vyřízl jsem horní část žebra, která zasahovalo do otvoru v palubě. Vstup do podpalubí vyřeším jinak než na plánku – celý vstup olemuji páskem překližky, který bude vystupovat nad palubu. Celé to srovnám do roviny podle vodorysky takže celá deska s nástavbami bude o pár milimetrů nad úrovní paluby ale bude rovná a nebude kopírovat prohnutí paluby.
20.8.2010
Dolepil jsem do kostry listy ktere ramuji otvor v palube a podpiraji palubu. Zabrousil jsem dosedaci plochu mezi palubu a trup. Mam pripravenou celou palubu z preklizky (schazi jen otvor nad kormidlo). Zacal jsem natirat vnitrek trupu a spodni cast paluby Epolexem.
9.8.2010
Vylaminoval jsem vnitrek trupu a nasledne obrousil. Mam pripravenou predni cast paluby z 1 mm preklizky.
10.5.2010
Rychlé shrnutí – stavba stojí, mám vyčištěný a vybroušený vnitřek trupu, čeká mne laminování vnitřku lodi.
26.2.2010
Tak jsem dneska doplankoval trup (tedy jeste schazi bort). Posledni planky byly docela hruza, flikoval jsem a nastavoval – ale pod laminatem se to ztrati.
15.2.2010
Tak mi zbyva poslednich cca 6 planek na kazde strane. Postupne jsem se naucil planky ohybat horkovzdusnou pistoli takze se mi snaz tvaruji a pripevnuji.
4.2.2010
Plankuju. Jde porad hur, zacina byt nutne listy pred lepenim nakrucovat a ohybat. Zatim jsem postupoval od paluby ke kylu, ted jdu pridavam listy i od kylu.
19.1.2010
Plankuji. Zuzeni list na konci na 2-3 mm jsem zacal delat pasovou bruskou (stejny bastl jakym jsem brousil zebra). Prvni dve listy jsem zkazil, ale ted uz to jde fajn. Prilepil jsem dalsi 2 listicky na jednu stranu – vic se mi nedaru kvuli zpusobu jisteni vepredu na kylu – takze asi vzdy 2 na jednu stranu, uschnout, dve na druhou starnu, … a tak porad dokola.
18.1.2010
Pokracuji v plankovani trupu. U kylu mam na kazde strane 2 listy – ty bylo treba ohybat horkovzdusnou pistoli. Pokracuji od paluby, na outorove listy jsem prilepil po kazde strane jednu listu 3×8 bez zuzovani na koncich. Snazil jsem se vyrovnat linii paluby, na jedne strane se to povedlo lepe, na druhe hure. Dalsi listu 3×8 jsem uz ke koncum brousil az na 2-3×3. Ted prijdou na radu listy 3×6 a 3×5, na koncich budu opet brousit tak na 3 mm.
13.1.2010
Kostra je komplet, vlepene outorove listy, zabrouseny ukosy. Prilepil jsem prvni listu ke kylu, bylo to hodne brouseni a ohybani horkovzdusnou pistoli. Vse zatim lepim Purexem.
3.1.2010
Piluju a brousim. Sestavil jsem kostru, mám ustavena zebra a vlepil jsem do nich kyl.
30.12.2009
Poslepoval jsem bocnice kajuty – 52x listicka sirka 5 mm a 6x listicka sirka 6 mm – tohle se mi libi.
29.12.2009
Zebra pripravena – prisroubovana na stojkach tak aby sedela vyska paluby vuci vodorysce. Kyl jsem slepil ze smrkovych list, vepredu jsem doplnil predni vaz z preklizky. Predni klynove vyztuhy pro ukonceni obsivky jsem slepil ze dvou preklizek 5 mm a vybrousil ukos. Mám vyriznute 3 casti zadni casti kylu, zbyva dobrousit a skompletovat.
14.12.2009
Zase jsem se trochu povrtal v zebrech – udelal jsem zarezy pro kyl.
10.12.2009
Zacal jsem delat na trupu. Zebra jsem vytiskl na samolepky a chtel jsem je lepit na preklizku. Nakonec jsem ale zkusil prenaseni vytisku z laserove tiskarny acetonem – a ono to funguje! Acetonu musi byt tak akorat – jinak se zacne toner rozpijet. Hruby tvar zeber mam vyriznuty (rucni lupinkovou pilkou, padly na to asi 3 lupinky) a cast ma i zabrouseny obvod. Na brouseni jsem pouzi pasovou brusku pripevnenou kusem Al uhelniku k pracovni desce. Jednoduchy bastl ale funguje uspokojive.
7.12.2009
Pomalicku ze spejlicek lepim kajutu. Zaklad – tedy jednotlive steny a dvere uz mam.
29.11.2009
Peru se s plánkem. Naskenoval jsem si ho, vytisknul žebra a oni nesedí. Na skenu jsou rozměry v pořádku, na tisku ne. Při dalším pokusu už rozměry sedí ale žebra nejsou souměrná takže musím každé ze skenu vykopírovat, rozpůlit a udělat mirror abych dosáhl souměrnosti. Jinak jsem dělal na stojánku – čílka z bukových prkének ze starého nábytku spojená bukovou kulatinou průměr 12 mm – hotovo. Začal jsem s nástavbami – dveře i kajutu sestavuji z lišt různých průřezů, lepím hustým CA takže to docela jde od ruky.
28.11.2009
Chuť postavit loďku – a nejlépe klasicky a dřevěnou mám už dlouho. Nikdy jsem se k tomu zatím neodhodlal – nebo spíš nikdy jsem to nedotáhl do konce. Kdysi jsem 2x zkoušel Artura, jednou jsem skončil u kostry, podruhé jsem kostru i oplaňkoval. Také jsem postavil plastovou Melodii ze stavebnice Modela a pak maličkou plachetničku víceméně jen tak od oka. Ale „pořádná“ loď mne stále čeká.
Po docela dlouhém prohlížení dostupných plánků (no zrovna moc jich na výběr není) a rozmýšlení jsem se rozhodl pro Naxose. Je to model rybářského člunu, klasická stavba, dílka cca 800 mm. Autorem plánu je p.I.Gavora. Plán vyšel v edici plánů Modelář pod číslem 014s někdy kolem roku 1970.
Asi hlavními důvody proč Naxos bylo:
1) je to rybářská loď (nelíbí se mi váečné)
2) konstrukce trupu bez nutnosti opracování bloků výplně na přídi a zádi (jako třeba u Artura) a pouze „vypouklý“ tvar žeber
3) poměrně jednoduché nástavby