Twiliter


Deník – stavba
Deník – létání


twiliter_detail_01.jpg
twiliter_detail_01.jpg
twiliter_detail_02.jpg
twiliter_detail_02.jpg
twiliter_detail_03.jpg
twiliter_detail_03.jpg
twiliter_detail_04.jpg
twiliter_detail_04.jpg
twiliter_detail_05.jpg
twiliter_detail_05.jpg
twiliter_detail_06.jpg
twiliter_detail_06.jpg
twiliter_detail_07.jpg
twiliter_detail_07.jpg
twiliter_detail_08.jpg
twiliter_detail_08.jpg
twiliter_komplet_01.jpg
twiliter_komplet_01.jpg
twiliter_komplet_02.jpg
twiliter_komplet_02.jpg
twiliter_komplet_03.jpg
twiliter_komplet_03.jpg
twiliter_komplet_04.jpg
twiliter_komplet_04.jpg
twiliter_komplet_05.jpg
twiliter_komplet_05.jpg
twiliter_oblouk_01.jpg
twiliter_oblouk_01.jpg
twiliter_oblouk_02.jpg
twiliter_oblouk_02.jpg
twiliter_oblouk_03.jpg
twiliter_oblouk_03.jpg
twiliter_oblouk_04.jpg
twiliter_oblouk_04.jpg
twiliter_oblouk_05.jpg
twiliter_oblouk_05.jpg
twiliter_oblouk_06.jpg
twiliter_oblouk_06.jpg
twiliter_oblouk_07.jpg
twiliter_oblouk_07.jpg
twiliter_oblouk_08.jpg
twiliter_oblouk_08.jpg
twiliter_oblouk_09.jpg
twiliter_oblouk_09.jpg
twiliter_oblouk_10.jpg
twiliter_oblouk_10.jpg
twiliter_oblouk_11.jpg
twiliter_oblouk_11.jpg
twiliter_trup_01.jpg
twiliter_trup_01.jpg
twiliter_trup_02.jpg
twiliter_trup_02.jpg
twiliter_trup_03.jpg
twiliter_trup_03.jpg
twiliter_trup_04.jpg
twiliter_trup_04.jpg
twiliter_II.jpg
twiliter_II.jpg

16.11.2009
Podarilo se mi prodat Twilitera (holy drak) za 500 Kc.

26.05.2008
V neděli jsme absolvoval s Twiliterem jubilejní 150-tý let. Zatím je éro bez poškození, lítám s ním v podstatě jako s volňáskem jen ho rádiem „držím“ v letovém prostoru a občas ho nasměruju do nějaké termiky (když jí tedy najdu).

27.4.2008
Pohon se zase stehuje do 3DPMini.

17.4.2008
Vymontoval jsem pohon a stehuji ho do 3DPMini. Rx a serva zustaly.

1.4.2008
Po havarii Aviatika jsem zase vystrojil Twilitera – 2x HS-81, prijimac R700 a motor a regulator. Slo to docela dobre, celaoperace trvala tak okolo 1 hodiny. Ted uz jenom aby se umoudrilo pocasi – uz se tesim na pomale pohodove lety. Baterky by mohly vystacit tak na skoro 30 minut klidneho letu.

14.12.2007
Včera jsem si dal poslední let s Twiliterem. Byla zima, zábly mne ruce a tak jsem po 10 minutách rezignoval a přistál.
Twiliter má zatím nalétaných 98 startů (původně jsem to chtěl dotáhnout do stovky) a teď bude odpočívat protože motor, regl a přijímač se přestěhovaly do Aviatika. Doufám, že bude odpočívat dlouho a já že si budu užívat lety s novým érem.

13.12.2007
Z Twilitera jsem vymontoval motor, regulátor a přijímač takže ho čeká (snad dost dlouhý) odpočinek.

16.9.2007
Protože když je vlhko tak povoluje potah křídla a VOP a SOP natřel jsem tyhle plochy ještě jednou vrstvou napínacího laku. Pokud to nebude stačit položím ještě jednu vrstvu lesklého laku.

11.06.2007
Už jsem chtěl mít Twilitera ve vzduchu – zároveň jsem si ale netroufal na první let v stále vanoucím větru. Proto jsem si v neděli přivstal a v 7:30 jsem byl na svém větším letišti. Listí na stromech se už i takhle brzo trochu hýbylo ale nenechal jsem se odradit. Přivázal jsem křídlo a připojil zdroj. Kontrola funkce kormidel a pak už start. Tedy – zkoušel jsem odstartovat ze země (poprvé v životě) a přesto že louka byla posečená (ale je to sečení tak 2x ročně) tak po rozjezdu začala vrtule sekat přeci jen moc vysokou trávu a éro začalo zatáčet výrazně doprava. Přičítal jsem to právě tomu že tráva šla do vrtule – ale neměl jsem pravdu.
Rozhodl jsem se tedy pro start z ruky. Dal jsem plný plyn – éro mělo snahu se vyškubnou a letět a tak jsem ho hodil. Následovala okamžitě poměrně ostrá pravá zatáčka s mírným stoupáním a snahou „utáhnout se“ do sestupné spirály. Naštěstí jsem stihl zareagovat – stáhnout plyn a směrovku na druhou stranu. Podařilo se mi éro dostat do větší výšky a tam trimem směrovky srovnat zatáčení doprava a trimem výškovky natáhnout pro mírné stoupání s plynem na 1/2. Chvíli mi trvalo než jsem se vzpamatoval z pohledu na éro v zatáčce s uchem křídla mířícím k zemi a motorem v plných otáčkách.
Jakmile jsem ale vytrimoval a stáhnul plyn na 1/2 stalo se z Twilitera to nejhodnější éro (z těch co mám). Krásně pomalý stabilní let, přebytek stability. Po nastoupání výšky jsem zkoušel stáhnul plyn – přechod do kluzu bez problému, jen je třeba trovhu natáhnout. Zkoušel jsem v kluzu naplno přitáhnout výškovku – a ono nic. Éro zpomalí a začne sestupovat, nepadá na žádnou stranu. Přemet jde jak po rozběhu z větší výšky bez motoru nebo z vodorovného letu s plným plynem. Vývrtka jde, postupně ale éro zrychluje a jakoby se utahuje. Vybrání bez problémů, stačí dát trochu kontra. Úplně nejlepší jsou nízké průlety se staženým plynem – půl metru nad zemí a tak 2 metry od sebe, pak přidání plynu a stoupání.
Po 17 minutách jsem šel na přistání, chtěl jsem éro zkontrolovat. Krásně pomalé přiblížení, lehké dosednutí a po pár metrech zastavení.
Motor a baterka byly úplně studené, regulátor vlažný. Změřil jsem napětí aku, bylo 3,77 – 3,78 – 3,78. Šel jsem znovu na start – tentokrát jen tak 3/4 plynu a hození a pak už jen pozvolné stoupání. Po 8 minutách létání na půl plynu náhle výrazně klesly otáčky, regulátor začal omezovat. Okamžitě jsem stáhnul plyn a šel na přistání. Opět velmi pomalé přiblížení a jemné dosednutí. Napětí aku bylo – 3,05 – 3,28 – 3,31. Je jasné, že jede n článek je trochu (víc) jiný – celkem jsem odlétal 25 min, abych se nedostal až ke kolenu vybíjecí charakteristiky tak budu létat tak 20 minut.
Sundal jsem křídlo a hurá domů.
Zálet se povedl i přes strašidelný začátek, Twiliter se ukázal jako hodňoučký eroplán pro pohodové polétání. Plný plyn v podstatě není třeba vůbec kromě přemetu z vodorovného letu. V letu vypadá jako oldtimer typu Playboy a si má i podobné letové vlastnosti.

4.6.2007
Přes víkend jsem stříkal trup – 2 vrstvy napínacího a 3 lesklého. Po poslední vrstvě lesklého laku se ale velké plochy trupu mléčně zakalily – ředidlo i lak byly stejné jako u předešlých vrstev a tak to připisuji tomu že silně pršelo a byl hodně vlhký vzduch a vzdušná vlhkost se při stříkání dostala do laku. Večer jsem vše přetřel štětcem ještě jednou lesklým lakem a už je to v pořádku. Namotnoval jsem 2 serva HS-81 a táhla k VOP a SOP, přilepil výztuhy proti omačkání vázací gumou na křídlo (jsou z hliníkového plechu z plechovky od pití) a začal jsem rozměřovat přilepení kompletu VOP a SOP k trupu.

4.6.2007
Včera před půlnocí jsem dokončil Twilitera. Jednalo se o následující: – přilepení VOP a SOP – montáž pák na kormidla a propojení táhel – přilepení ostruhy – montáž motoru – montáž aku a přijímače na suchý zip 3M – přilepení antény na trup a náběžku VOP. Při stavbě a hlavně teď když je hotovo jsem vážil: – potažené křídlo před lakem – 220 g – potažené křídlo nalakované – 250 g – potažené VOP+SOP před lakem – 30 g – potažené VOP+SOP nalakované – 50 g – kompletní trup bez aku – 530 g – kompletní éro včetně aku – 970 g Dneska poprvé zkusím nabíjet Li-Pol – mám z toho docela strach, na rcmanii v diskuzých se objevují i názory typu nabíjet jen na 4,1 V na článek (já mám nastaveno 4,15 V).

30.5.2007
Včera jsem kompletně potáhl trup Twilitera. Zbývá tedy lakování. Potah asi nebudu vypínat vodou abych se vyhnul případné deformaci, stříknu asi rovnou napínací lak a navrch lesklý.

28.5.2007
Pokračoval jsem ve stavbě – udělal jsem „kryt kabiny“, z balsových lišt 8×8 mm a ocelováho drátu 2mm jsem udělal táhla k ocasu (možná jsem to trochu předimenzoval), potáhnul spodek trupu a zalepil 2 pásky překližky pro připevnění serv. Nakonec jsem stihnul ještě celý trup natřít 1x zaponem.

24.5.2007
Dokončil jsem příhradovinu v zadní části trupu, pod přepážku s podvozkem a na spodní i horní stranu motorové přepážky jsem přilepi pásky lehké překližky 3 mm, spodní část trupu od motorové přepážky k podvozku jsem potáhl balsou 3 mm (na ní bude ležet baterie). Obrázky jsem přidal do galerie.

22.5.2007
Uříznul jsem trojúhelníkovou lištu 10x10mm a nalepil do přechodu VOP a SOP a stáhnul trup na ocase dohromady. Při lepení druhé bočnice trupu k přepážkám jsem měři l a měřil – a nakonec to stejně není úplně ono protože deska na které stavím je trochu prohnutá – na ocase je jedna bočnice o necelý 1 mm výš než ta druhá ;-[

21.5.2007
O víkendu jsem přilepil druhou bočnici trupu (lepím Epoxy 1200 a čekám raději 48 hodin na dokonalé vytvrzení), zalepil panty do SOP a VOP (Purexem RAPID) a navzájem slepil VOP a SOP.

16.5.2007
Mám vyřezané 3 trupové přepážky, můžu sestavit trup.

14.5.2007
O víkendu jsem položil 2 vrstvy lesklého laku – předpokládám že jěště dvě budou třeba. Potah vypadá dobře (po každé vrstvě přebrušuji jemným papírem) jen na koncových obloucích kde je potah slepen z pásků zlobí, pásky se odlepují a okraje se vlní. Vždy pomůže přetřít lepicím lakem. Při stříkání pistolí je výrazně větší spotřeba laku i ředidla než při natírání štětcem ale potah vypadá tak nějak líp. Z ocelového drátu 3 mm jsem ohnul podvozek – má tvar jednoduchého V. Ke kolům jsem naletoval z vnitřní strany podložky (drát i podložky jsem očistil smirkem a pak stačilo použít přebytek kapaliny F1 a 150 W pájku). Kola jsem převrtak na průměr 3,5 mm, z vnější strany chci použít zajišťovací kroužky od MPJET (až je teda v Kontaktu dostanou …). Po přeměření upevňovacího kříže elektromotoru jsem s „radostí“ zjistil že výška přední části trupu je malá. Takže jsem na dolní část přepážek dolepil klín abych motorovou přepážku žvětšil o cca 8 mm. Při té příležitosti jsem tuto přední část vyztužil nalepením výztuh z 1 mm překližky s léty kolmo k létům balsy bočnic. Vyřízl jsem první trupovou přepážku z překližky 4 mm a přišil k ní režnou nití podvozek. Celé jsem to pak zalepil Epoxy 1200.

11.5.2007
Přidal jsem třetí vrstvu napínacího laku a potah je už pěkně napnutý – ještě jednu a pak přijde na řadu lesklý lak.

10.5.2007
Dal jsem se do lakování křídla, VOP a SOP. Potah je z tlustého papíru. Vypínal jsem vodou a potah vypadal docela dobře. Protože jsem chtěl „aby to vypadalo“ tak napínací lak stříkám pistolí – ředění tak 1:1. Zatím jsem nastříkal 2 vrstvy (s odstupem 24 hodin) a potah spíš povolil než se napnul. Možná je na vině i vlhké počasí a vyšší vlhkost vzduchu, uvidím. Do třetí vrstvy do napínacího laku asi přidám trochu Kanagonu aby to víc pnulo.

7.5.2007
Mám potažené celé křídlo včetně koncových oblouků, už mne čeká jen lakování. Do balsové lišty spojující obě poloviny VOP jsem zalepil kousek uhlíkové kulatiny pro zpevnění. Dneska mi přišel mail od p. Vinklárka že mi posílá celou mou objednávku – tady kompletní pohon do Twilitera – budu teda ssebou muset hodit a dodělat trup.

30.4.2007
Dneska ráno jsem se dostal k potahování koncových oblouků na Twiliteru. Nařezal jsem 2 cm široké pásky z modrého a žlutého papíru a pak je postupně lepil mezi pásek na žebru a oblouk. Lepší než popis je obrázek – jsou v galerii u modelu Twiliter II.

25.4.2007
Včera jsem potáhl střed křídla takže mi zbývají jen koncové oblouky – ale co s nimi? Papír je nutné ohnout ve dvou rovinách a to poměrně hodně. Asi to vyřeším tak že použiju pásky papíru tak 15mm široké (prostřídám žlutou a modrou) a těma budu potahovat podél rozpětí a lepit je k sobě. Postupně zjišťuju že čím je lak řidší tím lépe jde papír přilepi k oblým hranám.

23.4.2007
V sobotu a neděli jsem stihnul akorát potáhnout z obou stran uši žlutým papírem. Největší „pakárna“ je přilepit tlustý papír na ohyb náběžky – ten papír se chová jak kdyby ten lak se kterým ho lepím ani nebyl lepící … Na tvar papíru na horní stranu spoje jsem si udělal šablonu a tak mi papír pěkně pasuje.

17.4.2007
Včera večer jsem obarvil papír namodro a „nadůlčíkoval“ plošňák na Zajícovo vyrovnávač (v Kontaktu měli – kupodivu – všechny součástky takže můžu stavět).

16.4.2007
Včera odpoledne jsem naměřil a rozřezal tlustý potahový papír na Twilitera II. Večer jsem pak jednotlivé pásy nalepil kratší stranou na lišty a namíchal žlutou Duhu na obarvení. Ráno byl papír suchý. Nepodařilo se mi sice udělat tu žlutou tak sytou jak jsem si původně představoval ale v kombinaci s modrou (tu snad stihnu namíchat a obarvit dneska) by to mohlo vypadat docela k světu. U Vinklárka jsem objednal pro pohon Twilitera II. následující: – elektromotor Dualsky XM3530 CA/12 – regulátor Dualsky XC3012BA – Li-Pol akumulátor E-Tech GP 2250 mAh 16-20C 11,1 V 3s1p – vrtule APC elektro 9/4,5 Bohužel ne všechno je skladem a tak budu čekat tak okolo 14-ti dnů. No, snad zatím stačím udělat nabíječku s omezovačem, potáhnou křídlo, VOP a SOP a začít s trupem.

29.3.2007
Mám hotovou kostru křídla, spoje uší a středu jsem nakonec přelaminoval na náběžce a odtokovce tkaninou 35g/m2. Položil jsem první vrstvu zaponu na kostru. Na bočnicích trupu jsem opravil lože křídla a přilepil výztuhu pod křídlem.

19.3.2007
Mám kompletně hotové křídlo, zbývá přilepi uši ke středu a dodělat koncové oblouky. Bočnice trupu a kompletní ocasní plochy jsou taky hotové. Na bočnicích trupu musím upravit lože křídla a vyztužit jeho dosedací plochu. Stále ještě nemám jasno v pohonu – v tuhle chvíli se nejvíc přikláním ke spalováku ASP 2ccm.

21.2.2007
Pomalu pokračuji ve stavbě Twilitera II. – mám hotovou kostru křídel, nalepenou stojinu, nalepenou odtokovku ze dvou pásků 1mm balsy a teď lepím tuhý potah náběžné části též z 1 mm balsy. Stále přemýšlím o pohonu – použití spalovacího motoru se mi trochu rozleželo v hlavě a teď píš uvažuju o elektrice (asi šestistovka s převodem). Přeci jen se spalovákem se dostanu lítat jen občas – s elektrikou a érem s rozumnými rozměry můžu létat na louce 5min chůze od baráku ….

8.2.2007
Tohle éro jsem začal stavět už v nějaké své předchozí modelářské „vlně“ – v polici mi ležely hotové bočnice trupu (mají ale špatně udělané sedlo pro křídlo), kostra VOP a SOP a žebra křídla. Původně jsem myslel, že se k tomuhle éru už nikdy nevrátím – odrazovaly mne informace jednoho stavitele na českém Internetu i rozbor letových vlastností tohohle modelu v jednom z čísel (tuším) RC Modelů. Plánek vyšel v časopise RC Modely 9/1997, autorem je američan Randy Randolph a J.Kroufek ho v popisu označil za model vhodný pro začátečníky (hodnocení, která jsem uvedl výše ale toto moc nepotvrzují ). Předpokládám, že model osadím motorem ASP 2ccm, řízené budou VOP, SOP a motor. Serva použiju asi Hitec HS-81 pro VOP a SOP, na motor buď Carson nebo HS-55. Přijímač bych chtěl koupit nějaký lepší – přece jen to není házedlo a má to motor – tedy ideálně JR Propo R700. Po zdrojích jsem se ještě nedíval – budeou to ale určitě 4 články Sanyo Cadnica s kapacitou někde okolo 1000 mAh.

Příspěvek byl publikován v rubrice Twiliter a jeho autorem je admin. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář