<Stavba - Twiliter
Twiliter - STAVBA
DatumPostup stavby
16.11.2009Podarilo se mi prodat Twilitera (holy drak) za 500 Kc.
27.4.2008Pohon se zase stehuje do 3DPMini.
17.4.2008Vymontoval jsem pohon a stehuji ho do 3DPMini. Rx a serva zustaly.
1.4.2008Po havarii Aviatika jsem zase vystrojil Twilitera - 2x HS-81, prijimac R700 a motor a regulator. Slo to docela dobre, celaoperace trvala tak okolo 1 hodiny. Ted uz jenom aby se umoudrilo pocasi - uz se tesim na pomale pohodove lety. Baterky by mohly vystacit tak na skoro 30 minut klidneho letu.
13.12.2007Z Twilitera jsem vymontoval motor, regulátor a přijímač takže ho čeká (snad dost dlouhý) odpočinek.
16.9.2007Protože když je vlhko tak povoluje potah křídla a VOP a SOP natřel jsem tyhle plochy ještě jednou vrstvou napínacího laku. Pokud to nebude stačit položím ještě jednu vrstvu lesklého laku.
6.6.2007V galerii jsou fotky hotového éra.
4.6.2007Přes víkend jsem stříkal trup - 2 vrstvy napínacího a 3 lesklého. Po poslední vrstvě lesklého laku se ale velké plochy trupu mléčně zakalily - ředidlo i lak byly stejné jako u předešlých vrstev a tak to připisuji tomu že silně pršelo a byl hodně vlhký vzduch a vzdušná vlhkost se při stříkání dostala do laku. Večer jsem vše přetřel štětcem ještě jednou lesklým lakem a už je to v pořádku. Namotnoval jsem 2 serva HS-81 a táhla k VOP a SOP, přilepil výztuhy proti omačkání vázací gumou na křídlo (jsou z hliníkového plechu z plechovky od pití) a začal jsem rozměřovat přilepení kompletu VOP a SOP k trupu.
4.6.2007Včera před půlnocí jsem dokončil Twilitera. Jednalo se o následující: - přilepení VOP a SOP - montáž pák na kormidla a propojení táhel - přilepení ostruhy - montáž motoru - montáž aku a přijímače na suchý zip 3M - přilepení antény na trup a náběžku VOP. Při stavbě a hlavně teď když je hotovo jsem vážil: - potažené křídlo před lakem - 220 g - potažené křídlo nalakované - 250 g - potažené VOP+SOP před lakem - 30 g - potažené VOP+SOP nalakované - 50 g - kompletní trup bez aku - 530 g - kompletní éro včetně aku - 970 g Dneska poprvé zkusím nabíjet Li-Pol - mám z toho docela strach, na rcmanii v diskuzých se objevují i názory typu nabíjet jen na 4,1 V na článek (já mám nastaveno 4,15 V).
30.5.2007Včera jsem kompletně potáhl trup Twilitera. Zbývá tedy lakování. Potah asi nebudu vypínat vodou abych se vyhnul případné deformaci, stříknu asi rovnou napínací lak a navrch lesklý.
28.5.2007Pokračoval jsem ve stavbě - udělal jsem "kryt kabiny", z balsových lišt 8x8 mm a ocelováho drátu 2mm jsem udělal táhla k ocasu (možná jsem to trochu předimenzoval), potáhnul spodek trupu a zalepil 2 pásky překližky pro připevnění serv. Nakonec jsem stihnul ještě celý trup natřít 1x zaponem.
24.5.2007Dokončil jsem příhradovinu v zadní části trupu, pod přepážku s podvozkem a na spodní i horní stranu motorové přepážky jsem přilepi pásky lehké překližky 3 mm, spodní část trupu od motorové přepážky k podvozku jsem potáhl balsou 3 mm (na ní bude ležet baterie). Obrázky jsem přidal do galerie.
22.5.2007Uříznul jsem trojúhelníkovou lištu 10x10mm a nalepil do přechodu VOP a SOP a stáhnul trup na ocase dohromady. Při lepení druhé bočnice trupu k přepážkám jsem měři l a měřil - a nakonec to stejně není úplně ono protože deska na které stavím je trochu prohnutá - na ocase je jedna bočnice o necelý 1 mm výš než ta druhá ;-[
21.5.2007O víkendu jsem přilepil druhou bočnici trupu (lepím Epoxy 1200 a čekám raději 48 hodin na dokonalé vytvrzení), zalepil panty do SOP a VOP (Purexem RAPID) a navzájem slepil VOP a SOP.
16.5.2007Mám vyřezané 3 trupové přepážky, můžu sestavit trup.
14.5.2007O víkendu jsem položil 2 vrstvy lesklého laku - předpokládám že jěště dvě budou třeba. Potah vypadá dobře (po každé vrstvě přebrušuji jemným papírem) jen na koncových obloucích kde je potah slepen z pásků zlobí, pásky se odlepují a okraje se vlní. Vždy pomůže přetřít lepicím lakem. Při stříkání pistolí je výrazně větší spotřeba laku i ředidla než při natírání štětcem ale potah vypadá tak nějak líp. Z ocelového drátu 3 mm jsem ohnul podvozek - má tvar jednoduchého V. Ke kolům jsem naletoval z vnitřní strany podložky (drát i podložky jsem očistil smirkem a pak stačilo použít přebytek kapaliny F1 a 150 W pájku). Kola jsem převrtak na průměr 3,5 mm, z vnější strany chci použít zajišťovací kroužky od MPJET (až je teda v Kontaktu dostanou ...). Po přeměření upevňovacího kříže elektromotoru jsem s "radostí" zjistil že výška přední části trupu je malá. Takže jsem na dolní část přepážek dolepil klín abych motorovou přepážku žvětšil o cca 8 mm. Při té příležitosti jsem tuto přední část vyztužil nalepením výztuh z 1 mm překližky s léty kolmo k létům balsy bočnic. Vyřízl jsem první trupovou přepážku z překližky 4 mm a přišil k ní režnou nití podvozek. Celé jsem to pak zalepil Epoxy 1200.
11.5.2007Přidal jsem třetí vrstvu napínacího laku a potah je už pěkně napnutý - ještě jednu a pak přijde na řadu lesklý lak.
10.5.2007Dal jsem se do lakování křídla, VOP a SOP. Potah je z tlustého papíru. Vypínal jsem vodou a potah vypadal docela dobře. Protože jsem chtěl "aby to vypadalo" tak napínací lak stříkám pistolí - ředění tak 1:1. Zatím jsem nastříkal 2 vrstvy (s odstupem 24 hodin) a potah spíš povolil než se napnul. Možná je na vině i vlhké počasí a vyšší vlhkost vzduchu, uvidím. Do třetí vrstvy do napínacího laku asi přidám trochu Kanagonu aby to víc pnulo.
7.5.2007Mám potažené celé křídlo včetně koncových oblouků, už mne čeká jen lakování. Do balsové lišty spojující obě poloviny VOP jsem zalepil kousek uhlíkové kulatiny pro zpevnění. Dneska mi přišel mail od p. Vinklárka že mi posílá celou mou objednávku - tady kompletní pohon do Twilitera - budu teda ssebou muset hodit a dodělat trup.
30.4.2007Dneska ráno jsem se dostal k potahování koncových oblouků na Twiliteru. Nařezal jsem 2 cm široké pásky z modrého a žlutého papíru a pak je postupně lepil mezi pásek na žebru a oblouk. Lepší než popis je obrázek - jsou v galerii u modelu Twiliter II.
25.4.2007Včera jsem potáhl střed křídla takže mi zbývají jen koncové oblouky - ale co s nimi? Papír je nutné ohnout ve dvou rovinách a to poměrně hodně. Asi to vyřeším tak že použiju pásky papíru tak 15mm široké (prostřídám žlutou a modrou) a těma budu potahovat podél rozpětí a lepit je k sobě. Postupně zjišťuju že čím je lak řidší tím lépe jde papír přilepi k oblým hranám.
23.4.2007V sobotu a neděli jsem stihnul akorát potáhnout z obou stran uši žlutým papírem. Největší "pakárna" je přilepit tlustý papír na ohyb náběžky - ten papír se chová jak kdyby ten lak se kterým ho lepím ani nebyl lepící ... Na tvar papíru na horní stranu spoje jsem si udělal šablonu a tak mi papír pěkně pasuje.
17.4.2007Včera večer jsem obarvil papír namodro a "nadůlčíkoval" plošňák na Zajícovo vyrovnávač (v Kontaktu měli - kupodivu - všechny součástky takže můžu stavět).
16.4.2007Včera odpoledne jsem naměřil a rozřezal tlustý potahový papír na Twilitera II. Večer jsem pak jednotlivé pásy nalepil kratší stranou na lišty a namíchal žlutou Duhu na obarvení. Ráno byl papír suchý. Nepodařilo se mi sice udělat tu žlutou tak sytou jak jsem si původně představoval ale v kombinaci s modrou (tu snad stihnu namíchat a obarvit dneska) by to mohlo vypadat docela k světu. U Vinklárka jsem objednal pro pohon Twilitera II. následující: - elektromotor Dualsky XM3530 CA/12 - regulátor Dualsky XC3012BA - Li-Pol akumulátor E-Tech GP 2250 mAh 16-20C 11,1 V 3s1p - vrtule APC elektro 9/4,5 Bohužel ne všechno je skladem a tak budu čekat tak okolo 14-ti dnů. No, snad zatím stačím udělat nabíječku s omezovačem, potáhnou křídlo, VOP a SOP a začít s trupem.
29.3.2007Mám hotovou kostru křídla, spoje uší a středu jsem nakonec přelaminoval na náběžce a odtokovce tkaninou 35g/m2. Položil jsem první vrstvu zaponu na kostru. Na bočnicích trupu jsem opravil lože křídla a přilepil výztuhu pod křídlem.
19.3.2007Mám kompletně hotové křídlo, zbývá přilepi uši ke středu a dodělat koncové oblouky. Bočnice trupu a kompletní ocasní plochy jsou taky hotové. Na bočnicích trupu musím upravit lože křídla a vyztužit jeho dosedací plochu. Stále ještě nemám jasno v pohonu - v tuhle chvíli se nejvíc přikláním ke spalováku ASP 2ccm.
21.2.2007Pomalu pokračuji ve stavbě Twilitera II. - mám hotovou kostru křídel, nalepenou stojinu, nalepenou odtokovku ze dvou pásků 1mm balsy a teď lepím tuhý potah náběžné části též z 1 mm balsy. Stále přemýšlím o pohonu - použití spalovacího motoru se mi trochu rozleželo v hlavě a teď píš uvažuju o elektrice (asi šestistovka s převodem). Přeci jen se spalovákem se dostanu lítat jen občas - s elektrikou a érem s rozumnými rozměry můžu létat na louce 5min chůze od baráku ....
8.2.2007Tohle éro jsem začal stavět už v nějaké své předchozí modelářské "vlně" - v polici mi ležely hotové bočnice trupu (mají ale špatně udělané sedlo pro křídlo), kostra VOP a SOP a žebra křídla. Původně jsem myslel, že se k tomuhle éru už nikdy nevrátím - odrazovaly mne informace jednoho stavitele na českém Internetu i rozbor letových vlastností tohohle modelu v jednom z čísel (tuším) RC Modelů. Plánek vyšel v časopise RC Modely 9/1997, autorem je američan Randy Randolph a J.Kroufek ho v popisu označil za model vhodný pro začátečníky (hodnocení, která jsem uvedl výše ale toto moc nepotvrzují ). Předpokládám, že model osadím motorem ASP 2ccm, řízené budou VOP, SOP a motor. Serva použiju asi Hitec HS-81 pro VOP a SOP, na motor buď Carson nebo HS-55. Přijímač bych chtěl koupit nějaký lepší - přece jen to není házedlo a má to motor - tedy ideálně JR Propo R700. Po zdrojích jsem se ještě nedíval - budeou to ale určitě 4 články Sanyo Cadnica s kapacitou někde okolo 1000 mAh.