Mini Titan e385


Deník – stavba
Deník – létání


AH1_Cobra_fire_N109Z_4.jpg
AH1_Cobra_fire_N109Z_4.jpg
AH1_Cobra_fire_N109Z_5.jpg
AH1_Cobra_fire_N109Z_5.jpg
AH1_Cobra_fire_N109Z_9.jpg
AH1_Cobra_fire_N109Z_9.jpg
Usfs-ah1-N107Z-bar_complex_fire.jpg
Usfs-ah1-N107Z-bar_complex_fire.jpg

02.05.2012
S letovým počasím je to problém – je sice horko, ale prakticky pořád fouká. Nicméně najdou se i chvilky kdy je počasí přijatelné až ideální. Při posledních letech s MT se mi dařilo létat osmičky popředu v obou směrech, ovály před sebou také v obou směrech, kruhy vpravo i vlevo od sebe, osmičky s každou smyčkou zalétnutou 2x nebo 3x a pomalý let a chvilka visu čumákem k sobě. A hlavně – už si začínám v těchto prvcích věřit, neklepu se tolik a začínám pilovat provedení oproti dřívější snaze vůbec letět a nerozbít.

17.03.2012
MiniTitan se také dočkal a dostal 6-ti kanálový přijímač FrSky. Trochu jsem musel předělat kabeláž, anténky od přijímače jsem vyvedl trubičkami směrem dozadu a nasměroval je tak, že svírají úhel cca 90 stupňů. Zatím jsem všechno vyzkoušel jen na stole, zítra snad půjde heli do vzduchu.

21.02.2012
Kombinace špatného počasí a větru mi zabránila v létání od Nového roku až do prakticky konce února. 21.února se ale počasí umoudřilo a dovolilo udělat tři lety – první na zahradě a další dva už na louce. Ruce přeci jen zábly takže jsem létal velmi opatrně. Zaletěl jsem pár osmiček, nějaký vis a přesuny – a hlavně: MT je pořád vcelku.

31.12.2011
Počasí dovolilo udělt poslední den roku 2 lety – ale ruce zábly. V letovém deníku jsou to lety číslo 245 a 246. Přestávka v létání způsobená škaredým počasím je hodně znát – už jsem uměl viset kabinou k sobě a zaletět kruh, teď si na to netroufnu. Na druhou stranu v osmičkách jsem si docela jistý – a to je pro mne úspěch. Ono se to zase při lepším počasí doučím.

26.11.2011
Udělal jsem první testovací lety s kovovými díly a jsem spokojen. Vrtulník se mi zdá přesnější a klidnější, stopa listů sedí skoro přesně, vibrace jsou menší než v předchozím stavu s plastovými díly.

29.10.2011
V plastových dílech hlavy se objevují pořád větší a větší vůle. Postupně jsem nakoupil na helikraft.com kovové díly (mimo gripů) a hlavu jsem předělal do kovu. Nebylo to bez problémů. Hlavní zádrhel nastal s pákami flybaru. Při nastavování se mi podařilo strhnou v jedné páce závit (a ani se tomu nedivím, červík M3 držel tak na 1 mm závitu). Takže jsem otvor převrtal a vyřízl závit M4 – sice to vypadá humpolácky a ve stěně taky moc materiálu nezůstalo – ale mohlo by to fungovat. Druhý problém byl s délkou táhla právě mezi pákou flybaru a horní pákou mixéru. Podle nového návodu na verzi SE (v něm je ale už jiná páka flybaru než mám já) je délka táhla 25 mm, správně je ale délka 23 mm podle návodu na „plastovou“ verzi. Nakonec jsem vše sestavil a naladil, nastavil dráhu listů a krajní polohz jejich náběhu a zkontroloval polohu pádel. Nasadil jsem bílé laminátové MS Composit listy. Stopa listů sedí, vibrace jsou, ale myslí, že přijatelné. Kovová hlava zatím vykazuje výrazně menší vůle než plast. Ještě jsem s tím neletěl, počasí je hrozné.

29.9.2011
Povedl se mi vis kabinou k sobě. Nalétával jsem z větší dálky proti sobě a snažil se helinu zastavit – až se to povedlo a zůstal jsem viste. Hned jsem si troufnul i na pomalou piruetu. Helina to přežila a z hlediska pilotáže je to velice nejisté. Je třeba cvičit a cvičit a cičit …

25.9.2011
Zaletěl jsem osmičku tak, že jsem pokaždé nejdřív udělal kruh a pak pokračoval do druhé části. A taky jsem poprvé zavisel kabinkou k sobě – stále se musím z větší dálky rozletět kabinou k sobě a postupně zastavit, z místa to ještě nejde. Byl to 223. let.

11.9.2011
Při tréningu kruhu krizovka – ale zachránil jsem to.

10.9.2011
Poprvé jsem zaletěl kruh – ale je to zatím velmi rozpačité a nejisté. Byl to let číslo 207.

8.9.2011
Vyměnil jsem gripy vrtulky za kovové (létané, koupené na inzerát). Zároveň jsem posunul křivku kolektivu v 1.bodě trochu víc dolů k menším úhlům náběhu.

31.8.2011
Jubilejní 200-stý let s MT.

5.8.2011
Krizovka, šel jsem čumákem k sobě pomalu dolů, zachránily mne plováky – žádná škoda.

1.8.2011
Krizovka (zalétl jsem si nad hlavu), ale uřídil jsem to.

31.7.2011
Vyměnil jsem ocasní servo za stejný typ (ale jiný kus) – v jedné pozici silně cukalo. Čeká mne 176-tý let.

9.7.2011
Po dlouhém rozmýšlení jsem vzal MT proletět ven ze zahrady. Našel jsem si asfaltovou cestu (večer a o víkendu je za závorou a nikdo tam nejezdí) s přilehlým pláckem – kolem jsou sice stromy, ale proti zahradě je to minimálně 5x větší prostor. První dva lety dopoledne se moc nedařily – trochu foukalo, zvykal jsem si na nové místo. Navíc se mi zdálo, že helina vibruje (což jsem předtím nepozoroval). Doma jsem vyměnil listy na vrtulce (už byly trochu okousané), dovážil je (obrušováním konce) a vibrace se zmenšily. Zároveň jsem také přišel na to, že vrtulkové servo v jednom místě zakmitává, s největší pravděpodobností problém s potenciometrem – zatím to ale není nic hrozného.
K večeru za klidu jsem se vydal na další dva lety. Tentokrát to bylo lepší – dokonce zatím asi vůbec nejlepší – poprvé si troufnu říct, že jsem s heli opravdu LÉTAL. Dařily se osmicky, ne jen otočky na místě, létal jsem dál od sebe, větší rychlostí a plynuleji. Jsem u 160-ti letů.

5.7.2011
Stále létám na zahradě. Už zvládám vcelku bezpečně vis jedním i druhým bokem k sobě a něco jako osmičku. Začínám se pokoušet o vis nosem k sobě – ale velmi opatrně a vždy jen na chvíli a o pár stupňů od visu bokem. V osmičkách se zaměřuji na jejich plynulost – pri zatáčení hodně tahám, takže helina se mi skoro zastaví – to chci odstranit. Jsem na 156-ti letech.

10.6.2011
Na zahradě večer bylo absolutní klidno takže jsem si troufl na lenivé osmičky – přesun bokem k sobě, dopředu s navazující zatáčkou o 180 stupňů a přeunem zpět. Povedlo se mi zaletět několik zatáček v kuse. Přesun mezi zatáčkami je tak do 3 metrů. Pokud letím zleva doprava tak je to úplně v pohodě, obrácená zatáčka není tak jistá. To vše při 136-tém letu.

30.4.2011
S možností prodeje za alespoň prochu pro mne přijatelnou cenu to vypadá špatně – takže zase začínám opatrně poletovat.

17.4.2011
Létám na zahradě. Začalo mi to trochu jít, na konci druhé baterky ale pilotní chyba a zase crash. Odnesli to listy, ocasní trubka, smykátko, hlavní hřídel, táhlo ke gripu, servo vrtulky, kabina – a možná a ještě něco. Tohle byl pád, který mě přivedl k rozhodnutí to s vrtulníky zabalit – je to moooc peněz a asi na to nemám ani ruce. Byl to 107-mý let. Dal jsem inzerát na modelbazar.

5.3.2011
Nešťastná rána na louce, ztráta výšky a přímo čumákem do země – 92. let.

28.02.2011
Létal jsem na zahradě osmičky, docela mi šly, už jsem udělel 3 zatáčky v kuse – pak ale prišel výlet ze zatáčky a klesání, které skončilo klouznutím po zemi a seknutím ocasní trubky. Pro tyhle pokusy uz nesmí křivka plynu začínat od nuly!

20.02.2011
Po výměně obou hřídelí a flybaru jsem si při letu hned hrábnul ocasem a doma jsem zjistil, že heli vibruje. Podezření jsem měl na příčnou hřídel, rozebral jsem grypy, proházel hřídele a pořád nic. Nakonec byl možná problé v seřízení stopy listů. Stopu jsem doladil a vibrace byly menší. Hned při dalším testu na zahradě jsem hrábnutí ocasem zopakoval – s heli to ale snad nic neudělalo, vibrace jsou pořád stejné.
Takže ačkoliv jsem si myslel, že simulátor nepotřebuju, tak už proháním Phoenix. Nejdřív mi to vůbec nešlo, zkoušel jsem na modelech ladit kde co ale výsledek nulový. Nakonec jsem vzal čuďáka Raptora .30 s cvičným křížem a zkoušel viset a létat lazzy eights až se mi to podařilo – nejdřív jen občas, teď už se to lepší a osmičku už zalétnu i s MT. Chce to trpělivost a vydržet – ono se to poddá.

14.02.2011
Další pád – vypadal dost nevinně, z malé výšky na bok a se zastaveným motorem. Nicméně to odnesla hlavní hřídel, spojovací tyč padel a převody v jednom servu. Když už jsem měl heli rozloženou, tak jsem vyměnil serva za SAVOX SH-0275MG – a mám z nich mnohem lepší pocit než z původních HS-55. Zároveň jsem se konečně odhodlal k přemontování regulátoru – dal jsem ho chladičem nahoru a vodiči k aku dopředu. Takže ještě zbývá zkontrolovat stopu listů a otáčky rotoru a můžu zkusit znova zaviset (pokud teda počasí dovolí).

6.2.2011

Pád na louce – pilotní chyba. Byl to 80-tý let.

20.1.2011

Na heli jsem udělal několik změn. Snad jsem konečně doladil gyro – posunul jsem kuličku a jednu dírku ke středu a kmitání ocasu se zmenšilo, ale nezmizelo. Nakonec jsem snad kmitání ale přeci jen odstranil – problém byl v tom, že kuličku na páce jsem úplně nedotáhnul a vznikla tak vůle na táhle. Zatím jsem zkusil jen zaviset a vypadá to dobře. Taky jsem vyměnil listy – nasadil jsem bílé lamináty od MS Composit. Jsou lehčí a měkčí než dřeváky. Zkoušel jsem je vyvažovat, ale nedařilo se mi, takže jsem listy nechal tak, jak jsou. Pokusně jsem zavisel v garáži a heli se mi zdá tižší a klidnější – zároveň bych ale řekl, že trochu vibruje proti stavu s dřevěnými Align listy – uvidím.

16.1.2011

Poprvé venku – na louce.

11.1.2011

Odměnil jsem se novým gyrem – Align GP780. V normal módu se ocas pořád točí ale už asi vím, jak neutrál nastavit – musím na to jít přes délku táhla. V HH módu ocas kmitá, na to hodně lidí doporučuje posunout kuličku blíž ke středu serva. Páku serva vrtulky jsem udělal z kotouče – konečně sedí kolmo, vzdálenost kulička-střed je 10mm, ale budu zkracovat. Vyčistil jsem smykátko, promazal a trochu povolil páky na gripech – zdá se mi, že teď chodí lehčeji.

2.1.2011

Předělal jsem trochu podvozek s plováky. Uřízl jsem jednu stranu úchytu, takže teď plovák na každé straně držáku drží jen jedna gumička. Zároveň jsem držáky trochu odlehčil a konce plováku pistolovou pájkou zakulatil.

14.12.2010

Dodělal a namontoval jsem plováky. Držáky jsou vyříznuté a vypilované z duralového plechu, samotné plováky z pěnové hmoty – válce (prodává se jako hračka pro děti do vody).

7.12.2010

Popr venku – doma na zahradě.

28.11.2011

Už si troufám trochu od země.

21.11.2010

Udělal jsem si tréningový kříž – tyčky jsem udělal dlouhé 35 cm (jsou z uhlíku 5/3), ve středu jsem je spojil bukovým špalíčkem, do kterého jsem navrtal šikmo díry a do nich tyčky zastrčil. Na konce tyček jsem nasadil pinpongové míčky a zajistil je gumovými těsněnímy z vodovodního kohoutku. K podvozku jsem kríž přitáhl stahovacími pásky.

19.11.2010

Úplně první pokusy s MT v garáži – roztočení a snaha udržet heli ve vymezeném prostoru a na zemi podle Radd’s School.

17.11.2010

Překládám si RADD’S SCHOOL OF ROTARY FLIGHT – je to jedna z cest jak se naučit létat. Líbí se mi, že vše začíná šoupáním s heli po podlaze v podstatě bez rizika havárie – uvidíme.

16.11.2010

Včera jsem poprvé pořádně roztočil MT s listy hlavního rotoru. Při lepení příložek na listy ze stavebnice jsem zjistil, že v jednom listu je zřejmě křivě navrtaný otvor pro jeho zavěšení – list navlečený na kus kulatiny neměl nulový úhel náběhu. Listy jsem přesto vyvážil a zkusil namontovat. Problémový list drhnul i v grypu. Zkusil jsem nastavit úhly náběhu. Když jsem srovnal střed tak neseděly krajní úhly náběhu a obráceně. Nakonec jsem to vzdal a namontoval dřevěné listy Align, které jsem koupil do zásoby. Tady bylo všechno bez problémů. Pro testování heliny jsem si udělal stojánek, který umožňuje helině volné otáčení kolem hlavní osy ale jinak nemůže nikam utéct. V něm jsem zkusil heli roztočit – nemám ale Align listy vyvážené, takže ne naplno. Podle otáčkoměru jsem točil něco okolo 900 ot/min. Gyro zdá se funguje. Takže vyvážit listy, doladit křivky a může začít šoupání po zemi.

28.10.2010

Na základě rad jsem koupil maskovací pásku Tamiya. Zamaskoval jsem hrany oranžové barvy, zbytek jsem zakryl mikrotenovým pytlíkem přilepeným na maskovacku pásky 3M a znovu jsem stříkal bílou – tentokrát v ředění 1:1. Výsledek na moje možnosti velmi dobrý – ostrá hrana, žádné podtékání. Stejným způsobem jsem šel na spodní část s červenou barvou. Tady jsem to trochu uchvátal, pořád se mi zdálo, že ještě můžu stříkat ale nakonec to vedlo k malému stečení barvy asi na dvou místech. Trochu jsem ta místa přebrousil a dal další dvě vrstvy. Ještě za vlhka šlo maskování dolů a výsledek zase velmi dobrý – žádné podtečení. Jen hrana není úplně hladká, vypadá to jak když se na pásku nachytaly nějaké nečistoty a ty způsobily ne úplně rovný okraj. Teď ještě přemýšlím, jestli znovu zamaskovat a přestříkat rozhraní bílá-oranžová oranžovou barvou a opravit tak nedokonalosti z prvních pokusů. Asi to zkusím.

24.10.2010

Horší je to s barvením kabinky. Nechtěl jsem jí nechat bílou a jen polepenou samolepkama. Celou jsem přebrousil na mokro jemným smirkovým papírem (vady v místě spoje obou půlek se mi úplně vybrousit nepovedlo). Koupil jsem bílý Tamiya 87075 Liquid Surface Primer a chtěl stříkat. Podle informace prodavače se to má ředit ředidlem do akrylových barev – ale ouha, natáhl jsem do stříkačky primer a k němu ředidlo a ono se to srazilo. Pri pokusu vymít stříkačku jsem zjistil, že Primer jde ředit nitroředidlem. Naředil jsem tedy v poměru 1:2 ve prospěch ředidla a začal stříkat – nejdřív lehce poprášit, pak silnější vrstva. Přebrousil jsem smirkovým papírem 600 opět pod vodou a dal další vrstvu. Vypadalo to docela solidně. Začal jsem lepit maskování – hrany jsem udělal z nařezaných proužků maskovací fólie, zbytek jsem vykryl krepovou páskou. Stříkal jsem akrylovou oranžovou Tamiyou X-6. Konečný výsledek – na několika místech podtečení jak pod maskovačku, tak v ploše pod krepovku. Kde to šlo jsem vybrousil na podklad. Další pokus bude následovat s maskovací páskou Tamiya – zkusím hrany opravit opětovným nástřikem Primeru, pokud se zadaří tak další barva bude černá nebo šedá – kabinka bude tedy v horní části oranžová, pak dělící plochy bílé a spodek černý nebo šedý (možná ještě vymaskuji nějaký bílý pruh na spodku). Zároveň jsem stříknul oranžové pruhy na listy vrtulky – to se docela povedlo. Už mám na cestě obě zásilky z Číny – je v nich gyro, 2 měrky na listy, otáčkoměr, přípravek na nastavení desky cykliky, arch oboustranné samolepky a smršťovačka. Taky jsem slepil jednoúčelové přípravky na nastavení pádel – navlečou se ze stran na pádla a je možné pomocí dlouhých lišt na jejich horní straně kontrolovat shodnost úhlu náběhu. Nápad jsem viděl někde v RC Revue.

20.10.2010

Montuji serva – všechny tři serva na cyklice musím podložit o cca 5 mm. Koupil jsem nové silnější páky na HS-55, vzdálenost kulicky od středu serva 12,5 mm se mi nepodařilo dodržet protože musím vrtat otvor pro kuličku mezi dva krajní otvory páky a to dává cca 12 mm – snad to nebude vadit. Podložky pod serva dělám z pásku překližky, pro zadní servo jsem je musel zbrousit asi o 0,5 mm aby táhlo od cykliky bylo svisle.

18.10.2010

Sestavení vrtulníku je pohodová a velmi příjemná práce – vše pasuje, návod je názorný – paráda. Šrouby kuliček na gripech jsem nejdřív zašrouboval, pak vyšrouboval, do díry dal kapičku středniho CA lepidla a znova zašrouboval a dotáhl. K návodu je přiložený dodatek, který popisuje možnost vložit mezi gripy a tlumící gumy 1-3 podložky pro nastaveni tuhosti – já jsem podle základního návodu nedal žádnou. Přeci jen se mi ale povedlo udělat jednu botu (ač jsem si myslel jak pečlivě všechno po sobě kontroluji). Podařilo se mi nasadit obráceně padla – tedy tak, že by se rotor musel točit proti směru hodinových ručiček a ne po. Nejdřív jsem si myslel, že jsem dal obráceně hlavní kolo – takže jsem vyndal hlavu a znova zkoumal, jestli mám ozubené kolo a volnoběžku správně. A teprve tehdy mne trklo, že padla mám opačně. Takže zase složit. Ještě před touhle rozborkou jsem posouval hřídel hlavního rotoru o cca 1 mm výš – nesedělo mi proti sobě ozubené kolo ocasního rotoru proti kolu převodu na řemínek.
Na ovládání cykliky chci použít serva HS-55. Páky, které k nim mám, nevyhovují – ty pevnější jsou krátké a ty dlouhé mi přijdou zase moc málo pevné. Naštěstí aktuální set náhradních pák obsahuje přesně to, co potřebuju, takže už mám 3 balení koupená. S HS-55 se asi přímo nepočítá, serva budu muset podložit a pro zadní servo cykliky asi trochu na šířku propilovat držák aby servo dobře dosedlo.
Vcelku vypadá vrtulník podstatně větší a mohutnější než by se podle dílů původně zdálo. Když si představím ještě listy a to, že se točí cca 2200 otáček za minutu, tak mám k tomu kafemlejnku docela respekt…

07.10.2010

Samotná krabice je perfektní, barevná, lákavá. Její vnitřek je pak řešen hlavně prakticky a tak, aby chránil obsah. Kabinka, lyžiny a rám jsou zabalené a vložené vedle menší krabice, která obsahuje vše, kromě dlouhých dílů (listy, ocasní trubka, …) – ty jsou samostaně v další dlouhé krabičce. Vše doplňuje návod v angličtině a arch samolepek. Zvlášť je přiložen český návod, ten je rozšířený i o návody k reglu a motoru.
Návod – tady jsem narazil na první problém. Už před zakoupením stavebnice jsem ho měl stažený a poměrně pečlivě prostudovaný – jen mi nebylo pořád jasné, jak je to s pojišťováním šroubových spojů. Zmínil jsem se o tom v prodejně p.Turkovi. Ten řekl, že spoje kov-plast nezajišťuje nijak a že v návodu je to špatně – obráceně. Začal jsem hledat na netu a potvrdil jsem si, že spoje kov-plast se většinou nezajišťují, případně že se použije CA lepidlo. Zároveň někdo uváděl, že exisuje verze návodu k MT kde je toto popsáno dobře. Stáhl jsem si tedy návod přímo od Thunder Tiger a skutečně – zde se píše jen o thread lockeru T22 (vlastně nějaký Locktite) a CA lepidle. Tento návod skutečně uvádí pojišťování spojů kov-kov přiloženým T22, spoje kov-plast nepojišťuje (tedy kromě kuliček na gripech).
Samotné díly stavebnice jsem kromě těch velkých zatím nijak detailněni neprohlížel. Jen se mi zdá všechno hrozně malé a titěrné – co teprve kdybych si pořídil jen 250-tku …

05.10.2010

Prostě jsem neodolal (poletování s Kolibříkem mne ještě víc postrčilo) a DNESKA si jdu pro Mini Titana. Pomohlo i to, že současná cena kitu s motorem a reglem je 2980 Kč – to už se asi opakovat nebude.
Díky velmi omezenému rozpočtu bude vybavení velký kompromis – serva cykliky HS-55 (protože je mám), gyro HK 401B (hodně lidí o něm píše, že na první poskoky a lety čumákem napřed stačí), Rx použiju R700 (je to jen PPM ale snad to v plastovém vrtulníku nebude vadit), jenom servo vrtulky koupím nějaké solidnější digitální (SAVOX, NEXUS, …).
Večer se budu kochat rozbalováním …

Příspěvek byl publikován v rubrice Mini Titan a jeho autorem je admin. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář