<Stavba - Mini Titan e325
Mini Titan e325 - STAVBA
DatumPostup stavby
13.2.2011Heli mám zase v kupě. Serva Savox chodí podstatně líp než HS-55. Ještě musím zkontrolovat stopu listů a otáčky a můžu zkusit zaviset.
10.2.2011Pokračuji v přestavbě. Osadil jsem hlavní hřídel a ozubená kola. Na nové Savoxy jsem metodou postupného zkoušení všeho na všechno našel páky které sedí kolmo (subtrim na dvou servech 5%). Nová hlavní hřídel nikam neháže a při roztočení necítím žádné vibrace.
8.2.2011Po havárii jsem se pustil do docela zásadní přestavby MT. Původní serva HS-55 vyměním za digitální SAVOX SH-257MG. Držáky jsem musel trochu propilovat, problémové je hlavně zadní servo, ne výšku nesedí otvory pro přišroubování (ale to se snad nějak poddá). Podkládat se bude muset ale míň než u HS-55. Sundal jsem hlavu i desku cykliky a vyndal jsem hlavní hřídel. Hlavní hřídel je ohnutá. Překvapily mne vůle mezi hřídelí a spodním a horním ložiskem v rámu. Zkontroloval jsem volnoběžku a její ložisko, to se zdá v pořádku. Zároveň jsem se konečně odhodlal k přemontování regulátoru - dal jsem ho chladičem nahoru a vodiči k aku dopředu.
20.1.2011Na heli jsem udělal několik změn. Snad jsem konečně doladil gyro - posunul jsem kuličku a jednu dírku ke středu a kmitání ocasu se zmenšilo, ale nezmizelo. Nakonec jsem snad kmitání ale přeci jen odstranil - problém byl v tom, že kuličku na páce jsem úplně nedotáhnul a vznikla tak vůle na táhle. Zatí jsem zkusil jen zaviset a vypadá to dobře. Taky jsem vyměnil listy - nasadil jsem bílé lamináty od MS Composit. Jsou lehčí a měkčí než dřeváky. Zkoušel jsem je vyvažovat ale nedařilo se mi takže jsem listy nechal tak, jak jsou. Pokusně jsem zavisel v garáži a heli se mi zdá tižší a klidnější - zároveň bych ale řekl že trochu vibruje proti stavu s dřevěnými Align listy - uvidím.
11.1.2011Odměnil jsem se novým gyrem - Align GP780. V normal módu se ocas pořád točí ale už asi vím jak neutrál nastavit - musím na to jít přes délku táhla. V HH módu ocas kmitá, na to hodně lidí doporučuje posunout kuličku blíž ke středu serva. Páku serva vrtulkz jsem udělal z kotouče - konečně sedí kolmo, vzdálenost kulička-střed je 10mm ale budu zkracovat. Vyčistil jsem smykátko, promazal a trochu povolil páky na gripech - zdá se mi, že teď chodí lehčeji.
2.1.2011Predelal jsem trochu podvozek s plovaky. Urizl jsem jednu stranu uchytu takze ted plovak na kazdem strane drzaku drzi jen jedna gumicka. Zaroven jsem drzaky trochu odlehcil a konce plovaku pistolovou pajkou zakulatil.
14.12.2010Dodělal a namontoval jsem plováky. Držáky jsou vyříznuté a vypilované z duralového plechu, samotné plováky z pěnové hmoty - válce (prodává se jako hračka pro děti do vody). Fotky jsou v galérii.
21.11.2010Udelal jsem si treningovy kriz - tycky jsem udelal dlouhe 35 cm (jsou z uhliku 5/3), ve stredu jsem je spojil bukovym spalickem do ktereho jsem navrtal sikmo diry a do nich tycky zastrcil. Na konce tycek jsem nasadil pinpongove micky a zajistil je gumovymi tesnenimy z vodovodnich kohoutku. K podvozku jsem kriz pritahl stahovacimi pasky.
17.11.2010MT je v podstate hotovy a serizeny (vlastne jeste chybi osadit drzak baterky a vyresit jeji upevnovani). Rotor uz jsem mel roztoceny na vic jak 60% otacek. Prekladam si RADD'S SCHOOL OF ROTARY FLIGHT - je to jedna z cest jak se naucit letat. Libi se mi ze vse zacina soupanim s heli po podlaze v podstate bez rizika havarie - uvidime.
28.10.2010Barveni kabinky - ze zacatku horor ale lepsim se. Celou kabinku jsem pod vodou prebrousil smirkem 320. Nasledoval nastrik Tamyia Primerem - bila barva. Tady jsem mel problem. V prodejne mi bylo receno ze je mozne redit redidlem pro akrylove barvy- s nim se to ale krasne srazilo. Nakonec metodou pokus-omyl jsem zjistil, ze redit jde nitroredidlem. Pred nastrikem jsem kabinu umyl teplou vodou a mydlem, nasledne jeste denaturovanym lihem. Nastrik v nekolika vrstvach bez problemu, jednou jsem brousil pod vodou 600 smirkem. Nahore mela byt kabina oranzova, pak byla a spodni cast cervena nebo cerna. Bile rozhrani jsem zamaskoval folii od 3M, zbytek krepovou paskou. Nastrik samotny vcelku bez problemu (redeni 1:2), vysledej ale spatny - barva podtekla skoro vsude jak pod hranu maskovacky tak pod krepovou pasku. Na zaklade rad jsem koupil maskovaci pasku Tamiya. Zamaskoval jsem hrany oranzove barvy, zbytek jsem zakryl mikrotenovym pytlikem prilepenym na maskovacku pasky 3M folie a znovu jsem strikal bilou - tentokrat v redeni 1:1. Vysledek na moje moznosti velmi dobry - ostra hrana, zadne podtekani. Stejnym zpusobem jsem sel na spodni cast s cervenou barvou. Tady jsem to trochu uchvatal, porad se mi zdalo ze jeste muzu strikat ale nakonec to vedlo k malemu steceni barvy asi na dvou mistech. Trochu jsem ta mista prebrousil a dal dalsi dve vrstvy. Jeste za vlhka slo maskovani dolu a vysledek zase velmi dobry - zadne podteceni. Jen hrana neni uplne hladka, vypada to jak kdyz se na pasku nachytaly nejake necistoty a ty zpusobily ne uplne rovny okraj. Ted jeste premyslim jestli znovu zamaskovat a prestrikat rozhrani bila-oranzova oranzovou barvou a opravit tak nedokonalosti z prvnich pokusu. Asi to zkusim.
24.10.2010Poprve jsem zkusil MT roztocit - jen bez listi a asi tak na 1/4 otacek - ale i tak je to supec. Hlavni kolo smajda - to je ale pry normalni. Serva na hlave mam nastaveny pro spravnou funkci kolektivu a HS-55-ky s hlavou vesele cvici. Horsi je to s barvenim kabinky. Nechtel jsem ji nechat bilou a jen polepenou samolepkama. Celou jsem prebrousil na mokro jemnym smirglem (vady v miste spoje obou pulek se mi uplne vybrousit nepovedlo0. Koupil jsem byly Tamiya 87075 Liquid Surface Primer a chtel strikat. Podle informace prodavace se to ma redit redidlem do akrylovych barev - ale ouha, natahl jsem do strikacky primer a k nemu redidlo a ono se to srazilo. Pri pokusu vymit strikacku jsem zjistil ze Primer jde redit nitroredidlem. Naredil jsem tedy v pomeru 1:2 ve prospech redidla a zacal strikat - nejdriv lehce poprasit, pak silnejsi vrstva. Prebrousil jsem smirglem 600 opet pod vodou a dal dalsi vrstvu. Vypadalo to docela solidne. Zacal jsem lepit maskovani - hrany jsem udelal z narezanych prouzku maskovaci folie, zbytek jsem vykryl krepovou paskou. Strikal jsem akrylovou oranzovou Tamiyou X-6. Konecny vysledek - na nekolika mistech podteceni jak pod maskovacku tak v plose pod krepovku. Kde to slo jsem vybrousil na podklad. Dalsi pokus bude nasledovat s maskovaci paskou Tamiya - zkusim hrany opravit opetovnym nastrikem Primeru, pokud se zadari tak dalsi barva bude cerna nebo seda - kabinka bude tedy v horni casti oranzova, pak delici plochy bile a spodek cerny nebo sedy (mozna jeste vymaskuji nejaky bily pruh na spodku. Zaroven jsem striknul oranzove pruhy na listy vrtulky - to se docela povedlo. Uz mam na ceste obe zasilky z Ciny - je v nich gyro, 2 merky na listy, otackomer, pripravek na nastaveni desky cykliky, arch oboustranne samolepky a smrstovacka. Taky jsem slepil jednoucelove pripravky na nastaveni padel - navlecou se ze stran na padla a je mozne pomoci dlouhych list na jejich horni strane kontrolovat shodnost uhlu nabehu. Napad jsem videl nekde v rC Revue.
20.10.2010Montuji serva - vsechny tri serva na cyklice musim podlozit o cca 5 mm. Koupil jsem nove silnejsi paky na HS-55, vzdalenost kulicky od stredu serva 12,5 mm se mi nepodari dodrzet protoze musim vrtat otvor pro kulicku mezi dva krajni otvory paky a to dava cca 12 mm - snad to nebude vadit. Podlozky pod serva delam z pasku preklizky, pro zadni servo jsem je musel zbrousit asi o 0,5 mm abych tahlo od cykliky bylo svisle.
17.10.2010Hruba stavba hotova, ceka mne instalace elektroniky, barveni a hlavne serizovani.
14.10.2010Zacal jsem sroubkovat presne podle navodu. Mám smontovanou hlavu s unaseci listu a nasazenou hlavni hridel. Zajisteni spoju taky podle navodu, kam patri T22 tam ho davam, vruty kulicek na gripech jsem nejdriv zasrouboval, pak vysrouboval, do diry dal kapicku stredniho CA lepidla a znova zasrouboval a dotahl. Zatim jde v?echno dobre. Ve stavebnici jsou imbusy takze zatim jsem vystacil s krizovym srobovackem a trubkovym klicem na dv? matky. K navodu je prilozeny dodatek ktery popisuje moznost vlozit mezi gripy a tlumici gumy 1-3 podlozky pro nastaveni tuhosti - ja jsem podle zakladniho navodu nedal zadnou. Padla jsem nasrouboval tak aby sedela na obou stranach vzdalenost od stredu ale zati jsem je nelepil CA lepidlem - to udelam az pri celkovem serizovani vrtulniku.
5.10.20105.10.2010 - nákup (cena 2890,-) zatím si jen prohlížím obsah krabice, s pomocí Internetu jsem vyřešil otázku jištění šroubových spojů: šrouby do plastu nejistit, případně ty maximálně namáhané zajistit CA lepidlem (na MT podle návodu jde o kuličky na gripech), spoje kov-kov jistit přiloženým T22.