<Stavba - 3DPMini
3DPMini - STAVBA
DatumPostup stavby
17.11.2009Totálka, trup na tři kusy. Vybavení naštěstí bez poškození, ocasní plochy a křídlo jsou véceméně použitelné.
15.11.2009Osadil jsem zpatky 3 vyreklamovana serva. Na smerovce jsem na servo dal delsi paku pro dosazeni vetsi vychylky - snad ted pujde nozovy let lepe. Jeste musim prendat pohon z Aviatika a hure do vzduchu.
28.9.2009Tohle ero si da chvili pauzu, cukatura serv HS-55 je uz moc vyrazna takze pujdou na reklamaci. Pohon se stehuje do Aviatika.
31.3.2009Zkousim pouziti samolepici tapety jako masky pro nanaseni barevnych doplnku. Zatim jsem na spodku trupu nalepil na hrany 5 mm pasky a cely trup mezi nimi stetcem natrel na zluto. Polozil jsem 2 vrstvy, masku jsem sejmul prakticky hned po druhe vrstve. Barva se zacala trochu rozpijet - priste budu masku sundavat az po uplnem zaschnuti.
27.3.2009Trubicka zalepena do trupu do ktere jsem se trefoval zaverem kabiny se vylomila. Misto ni jsem na poloprepazku nalepil ctverecek tenkeho plechu a do nej vyvrtal a propiloval diru pro zaver. Ted to funguje mnohem lepe a kabina jde zavirat mnohem snaz.
5.2.2009Ero je pripravene k zaletu. Potah jsem opravil papirem a hedvabim, osadil jsem serva, paky a tahla. Motor a regl se prestehoval z Aviatika. Kompletni letova hmotnost mi vysla cca 700g.
1.2.2009Oprava nebude az tak slozita jak jsem si puvodne myslel. Obrousil jsem dosedaci plochu utrzeneho stabilizatoru a celou VOP jsem prelakoval. Z trupu jsem pod VOP a vlevo za kridlem sundal cast potahu abych se dostal k poskozene konstrukci. Na ocase jsem podelnik slepil CA a vyztuzil kouskem listy, za kridlem jsem podelnik zpevnil vlepenim trojuhelniku balzy. Vsem jsem nalakoval, prebrousil a jeste jednou nalakoval. Motorova prepazka byla v horni casti odlomena od bocnic. Spoj jsem v problemovem miste proriznul a natlacil do nej CA lepidlo. Kout mezi prepazkou a trupem jsem vyztuzil vlepenim trojuhelnikove listy. Protrzeny potah na kylovce se mi podarilo uspokojive vyspravit hustym lepicim lakem. Nalomeny kryt horni predni casti trupu vyspravil Purex.
10.8.2008Snad se mi podarilo prijit na pricinu cukani serv - jsou ji samotna serva (na SOP a levem kridelku). Serva jsem vymenil za dve jina HS-55 a vypada to ze je po problemu. Problemova serva pujdu zitra reklamovat. Zitra snad dojde i k testovacimu letu ktery by ml potvrdit zde vymena opravdu pomohla.
31.7.2008Pri letani se nejvice zahriva regulator. Zvetsil jsem proto jeste otvory v zadni casti prekrytu kabiny - snad to pomuze. Aby to trochu vypadalo tak jsem hrany nalakoval a natrel modrou Humbrolkou.
11.7.2008Pri letani se vse docela zahriva - akumulator je jen vlazny, motor teply ale regulator topi nejvic. Problem je zrejme v tom ze vzduch sice do trupu muze ale nemuze ven. Udelal jsem tedy v prekrytu kabiny po obou stranach podlouhly otvor. Kdyz to nebude stacit pridam dalsi.
7.7.2008Zvazil jsem ero v aktualnim stavu (vcetne aku) - 720 g. Plocha kridla je podle planku 21,5 dm2, plosne zatizeni tedy vychazi 35g/dm2.
6.7.20083DPMini je zase v provozu. Odmontoval jsem motor z Twilitera, upravil jsem motorovou prepazku (puvodni diru pro osu a vybrani jsem zvetsil na prumer 10mm aby jsem mohl dat motor dovnitr, navrtal 4 diry 3 mm pro srouby motoru) a pritahl turbokuzel od Pelikana s listy 10x6 od Graupnera. Regulator jsem umistil az za kridlo a prilepil ho kouskem oboustranne lepici pasky. Posun teziste dozadu muzu vyrovnat posunem aku.
22.5.2008Na prekryt kabiny a predni casti trupu jsem dodelal uzaver. Ero je pripravene k letu - pokud do nej tedy dam nejaky motor a regulator ....
18.5.2008Konecne jsem dolepil a dobarvil novy prekryt horni casti trupu. Jde od motorove prepazky az po zadni stranu drivejsi kabiny. V pohode se pod nej vejdou jedna i druha baterka. Jeste musim dodelat nejaky uzaver - vepredu je trn skrz prepazku, vzadu musi byt nco posuvneho.
28.4.2008S opravou to je nakonec trochu slozitejsi. Chtel jsem teziste posunout tak o 2 cm dozadu a protoze s aku neslo nikam pohnout musel jsem do era sahnout trochu vic. Odrizl jsem celou zaoblenou horni cast trupu od kabiny az k motorove prepazce a vlepil do trupu desku z lehke 3mm preklizky pro pripevneni aku. Puvodne odnimatelnou spodni cast trupu za motorovou prepazkou jsem naopak prilepil aby doslo ke zpevneni predni casti trupu. Dalsi pokus o let udelam bez kabiny a krytu aku - podle vysledku se uvidi co dal. Takhle jsem to vlastne chtel udelat uplne puvodne - cela predni horni cast trupu vcetne kabiny mela byt odnimatelne prave kvuli pristupu k aku a moznosti menit polohu teziste. Zdalo se mi to nakonec ale zbytecny - no a ted kvuli tomu musim predelavat a rezat hotovy ero. Ach jo!
22.4.2008Dal jsem se do opravovani - na leve (vice poskozene) bocnici jsem na dvou mistech prorizl potah z hedvabi ktery branil vetsimu rozevreni rozlomenych casti. Zlom jsem naplnil Herkulesem a pomoci spaliku a sverek stahnul do puvodniho tvaru. Po zaschnuti to vypada ze se mi docela podarilo zachovat puvodni tvar. Jeste mne ceka druha strana a ta bude horsi - zde je bocnice praskla ale obe casti drzi pohromade a nejde se mezi ne dostat.
19.4.2008Osadil jsem přijímač, regulátor a pohonný aku a přilepil anténu na hřbet trupu. Překryt kabiny jsem připevnil 4 kousky oboustranné lepicí pásky - tu jsem použil i na přilepení Rx. Z překližky jsem vyřezal kryt prostoru pro aku. Protože tudy musí ven chladící vzduch udělal jsem do krytu velký výřez a ten zakryl žaluziemi z 1mm překližky. Žaluzie jsem natřel Humbrolkou na stříbrno, zbytek trupu na modro jako okolní trup. Tím je víceméně připraveno na zálet. Těžiště vychází na nosník křídla což by mělo vyhovovat.
17.4.2008Namontoval jsem motor, musim doresit umisteni reglu a aku.
15.4.2008Nainstaloval jsem serva VOP a SOP, paky a tahle. Hmotnost kostry bez krytu motoru a serv byla 360g, po montazi serv, pak a tahel 460g. To mne trochu zklamalo, v eru jsou 4x HS-55, velka cast z tech 100g tedy pripada na bizuterii. Je pravda, ze jsem vsude pouzil kulove klouby na pakach serv a paky s kouli na kormidlech a tahla ze jsou z 2mm dratu do jizdniho kola - ale ze to dohromady bude vazit okolo 60g jsem necekal. 4 serva maji okolo 40g, z tech zbyvajicich 60g bych mohl ubrat vymenou tahel z oceli za tahla z duralovych pletacich jehlic a odebranim kulovych kloubu na servech VOP a SOP.
14.4.2008Zalepil jsem kousky 3 mm preklizky do vyrezu v zadni casti trupu pro pripevneni serv VOP a SOP a nalakoval je.
12.4.2008Dokoncil jsem povrchovou upravu (i kdyz jeste uvazuji o nejakych "maluvkach" na VOP a SOP. Osadil jsem serva kridelek a udelal tahla. Pouzil jsem drat do kola, na nem jsem vyrezal na obou stranach zavity. Puvodne jsem chtel pouzit uhlokovou kulatinu ale na ni se mi nedarilo vyriznout zavit.
3.4.2008Dobarvil jsem prvni vrstvu na spodni strane trupu a kridla.
31.3.2008Maluju povrchovku. Pouzivam barvy Humbrol na kity. Pokud se barva moc naredi tak se na okrajich rozpiji do struktury hedvabi.
24.3.2008Trup jsem kompletnr nalakoval, prilepil jsem VOP a SOP k trupu. Kabini jsem Humbrolkou natrel namodro. Cele ero zatim vazi 275g.
20.3.2008Trup je kompletne potazeny hedvabim, muzu zacit lakovat a pripravovat se na povrchovou upravu (nabarveni).
18.3.2008Potahl jsem hedvabim zadni oblou cast trupu a kabinu.
17.3.2008Papir na trupu a kabince jsem lakoval 2x lepicim a 1x zaponovym lakem takze je pripraveno pro potah hedvabim.
15.3.2008Zalepil jsem zavesy do VOP a SOP. Trup a prekryt kabiny jsem potahl papirem.
11.3.2008Potahl jsem spodni predni cast trupu balsou, vlepil jsem vyztuhy z 3mm preklizky kolem otvoru pro vkladani aku. Ram kabiny jsem nakonec potahl 1mm balsou, napasovat PET lahev se mi nepodarilo.
9.3.2008Vlepil jsem kridlo do trupu a pod nim jsem dolepil bocnice trupu. Kormidla jsou nalakovana, kridelka jsem ke kridlu pripevnil zavesy MP-Jet (lepeno Purexem Rapid).
4.3.2008Potahl jsem hedvabim ocasni plochy a zacal jsem postupne lakovat.
3.3.2008Kridlo vcetne kridelek jsem potahl hedvabim. To si nejdriv na hladke desce natru skrobovym lepidlem a necham uschnout. Pri lepeni hedvabi papir hodne povolil - a to jsem si myslel jak jsem ho dobre nalakoval! Misty zustaly pod hedvabim na papire varhanky - okolni ploca uschla a papir se uz nestihl napnout. Zda se ale ze az povrch nalakuju a striknu barvou tak to nebude moc znat. Mozna by stalo za to natrit papir zaponem, ten mozna impregnuje nejlip.
24.2.2008Kridlo i ocasni plochy jsou potazene tenkym papirem a 3x lakovane lepicim lakem s postupnym pridavkem leskleho. V?echno je pripravene na potah hedvabim.
21.2.2008Kompletne jsem potahl kridlo tenkym papirem.
16.2.2008Mám potazene SOP, VOP, kridelka a okrajove oblouky kridla. Po vypnuti vodou to vypada docela dobre, jen na potahu okrajovych oblouku jsou jeste nenapnuta mista. Uz zase neni napinaci lak, asi pouziju smes lepiciho a leskleho nebo leskly s Kanagonem.
14.2.2008Postupne potahuji kormidla a kridelka tenkym papirem.
11.2.2008Papirem jsem potahl kridelka.
27.1.2008Dokoncil jsem kompletne kostru kridla (schranky pro serva kridelek, vyztuhy miste loze kridla). Na predni casti trupu jsem uzavrel tuhy potah - oblou cast jsem opaskoval listami. Vse jsem zabrousil, kridlo a kormidla jsem zacal natirat zaponem.
25.1.2008Dolepil jsem zakonceni kridel, prilepil jsem poloprepazku pro tuhy potah predni casti trupu.
24.1.2008Zbastlil jsem horní zaoblenou část trupu. Podle plánu to nešlo, vyřešil jsem to víceméně od oka - tři polopřepážky a na ně nalepené podélníky 6x6 jsem zabrousil do tvaru. Asi bude trochu problém s potahováním - plocha je prohnutá v obou směrech. Zároveň jsem dolepil lože křídla do druhé bočnice.
22.1.2008Polepil jsem spodni zadni cast trupu balsou 1,5 mm, zalepil preklizkove vyztuzeni pro ostruhu. Vyrezal jsem casti bocnic pro zalepeni kridla (kridlo zalepim napevno, pri tehle velikosti era se mi nevyplati se trapit s oddelitelnym kridlem), do jedne bocnice jsem loze kridla zalepil.
20.1.2008Dolepil jsem druhou bocnici, vyrezal tri prepazky z preklizky (tu motorovou jsem si dal dvakrat, poprve jsem blbe umistil otvory pro pripevneni motoru a vetraci otvory). Bocnice i prepazky jsem dobrousil aby byly schodne a trup jsem slepil.
17.1.2008Zacal jsem lepit jednu bocnici trupu.
12.1.2008Opáskoval jsem žebra a zabrousil celý tuhý potah křídla.
8.1.2008Dolepil jsem potah náběžné části křídla z druhé strany a po 24 hodinách odstranil zátěž. Křídlo zůstalo trochu prohnuté - tak 2 mm ve středu a potah je mezi žebry mírně prosedlý (hlavně mezi krajními žebry). Něco se mi už podařilo odbrousit, při potahování něco ještě srovná pnutí papíru. Na moje cvičné létání to sbad bude stačit...
6.1.2008Přilepil jsem tuhý potah náběžné části křídla. Mám ale problém. Potah bylo třeba docela dost ohnout kolem náběžky tak jsem zkusil balsu namočit. Přilepil jsem za mokra jednu stranu potahu a nechal několik hodin uschnout. Druhý den jsem našel křídlo prohnuté tak o cca 4mm. Balsa nabobtnala, já jí přilepil a ona pak potvora vyschla a "srazila se". Zkusil jsem tedy stejným způsobem přilepit potah z druhé strany a doufám že se pnutí navzájem vyrovná. Křídlo nechám pořádně (alespoň 24 hodin) vyschnout a pak se uvidí. Rozhodně příště balsu navlhčím, zatížím a nechám vyschnout, pak až jí budu lepit.
3.1.2008Přilepil jsem odtokovku a náběžku a zabrousil pásnice a stojiny křídla do tvaru profilu.
1.1.2008Během volna jsem trochu pokročil - mám hotová žebra a slepený základ kostry křídla. Žebra jsou spojená balsovými lištami 6x6, stojinu z 1mm balsy jsem nalepil z obou stran. Střední pole mezi žebry kam budou ukotvené kolíky pro spojení křídlo-trup jsem stojinu udělal z balsy 3mm a 3mm překližky.
22.12.2007Mám kompletně hotovou VOP s SOP (kormidla i stabilizátory) včetně přípravy pro osazení pantů a obě křidélka.
16.12.2007Po dokončení Aviatika se stavba zase trochu rozběhla - dopiloval jsem šablony na žebra a po obvodě je natřel barvou. Z 6mm balsy jsemsi nařezal lišty 6x6mm - z prkénka lehké to šlo na balzořízu výborně. Lišty křídla, hlavní podélníky trupu a lišty VOP, SOP a křidélek ve kterých budou panty jsem nařezal z tvrší 6-ky zrcadélkového řezu. To už ale balzořízem nešlo a tak ke slovu přišlo dlouhé ocelové pravítko a lámací nůž. Lišty se mi nepovedly úplně čtverhrané - v tvrdé balse jsem nů neudržel kolmo a tal jsem musel trochu brousit. Připravil jsem si lišty na kormidla a křidélka a 1mm vrtáčkem skrz šablonu udělal zářezy pro panty. Z kousku lamino desky jsem uřízl úkos 45 stupňů, na něj nalepil kousek smirkového paíru a tímhle přípravkem jsem vybrousil úkosy na hranách kormidel u pantů. Večer jsem ještě stihnul slepit kostru kormidel VOP a SOP a po obvodě zabrousit.
21.10.2007Vyřízl jsem obě šablony žeber a sešrouboval je - čekají na zabroušení.
16.10.2007Začínám se stavbou tohohle malého akrobata. Upravuji plánek na pohon elektromotorem. Vytiskl jsem si šablony žeber na samolepku a tu jsem přilepil na dural - teď ještě vyřezat a dopilovat ;-)