<Stavba - Sawel
Sawel - STAVBA
DatumPostup stavby
21.9.2009Sawela se mi podarilo prodat za 500 Kc. Snad si s nim nekdo jeste pekne zaleta.
16.5.2007Včera jsem naposledy nastříkal část potahu křídla lesklým lakem, Sawela sestavil, vyfotil (viz fotky v galerii) a uložil - vcelku mne nenapadá nic jiného než ho při příznivém větru vzít zase na svah. Jinak trup se skráceným překrytem kabiny a bez mohutné výztuhy před křídlem vypadá docela divně ;-[
14.5.2007Přes víkend jsem dokončil opravu Sawela - zbývá už jen stříknout jednu vrstvu lesklého laku na opravený potah křídla. Potah trupu před křídlem jsem udělal z 3 mm topolové překližky, překryt "kabiny" jsem zkrátil a dotvaroval podle tvaru horní části trupu. Vrátil jsem zpátky duše lanovodů a nastavil neutrál a výchylky. Teď už jen zůstává problém jak dostat awela do vzduchu - původní pomocný spalovák už dosloužil, na létání na svahu pořád sbírám odvahu a gumicuk pro malé větroně na Sawela nestačí ...
7.5.2007Trochu jsem postoupil v opravě Sawela - dolepil jsem trojúhelníkové lišty pod VOP, zalepil díry v potahu méně poškozené půlky křídla, ne více poškozené polovině jsem v kořenové části nahradil kus odtokovky dvěma pásky překližky a spodní stranu ucha znovu celou potáhl, vteřiňákem jsem opravil prasklinu mezi uchem a středem křídla, na trup jsem přilepil ulomenou ostruhu. Zbývá lakovat a opravit předek trupu (překryt kabiny a horní část trupu před křídlem).
19.3.2007V neděli odpoledne jsem se okolo 14:00 hod vydal na kopec Dubičák. Foukalo správným směrem a docela dost. Přistání byly občas ne zrovna "jako do peřin" takže se objevilo i pár děr v potahu. Postupně jsem přišel na to že se musím od svahu držet dál, že tam to "nosí" a tak se mi dařilo lety prodlužovat. Při dalším přistání (spíš pádu po přetažení) se nalomila část trupu před křídlem - tanhle problé jsem už měl, v podstatě to ani moc nevadí a tak šel Sawel znovu do vzduchu. Nakonec skončil Sawel na stromě - fouklo nějak víc a mně se nepodařilo ho včas otočit od svahu. Zavěsil se na krajní větve nějakého listnáče. Když jsem se vypravil nahoru po kmeni tak silný poryv éro schodil - neviděl jsem to, jen jsem slyšel velmi nepříjemné křupnutí. Bylo to špatné - ulomené ocasní plochy, vytržené kormidlo SOP, trup podélně rozštípnutý od odtokové hrany křídla až na konec, potah na spodní straně pravého ucha na cáry, zlomený překryt kabiny, naprasklý spoj ucha a střední části křídla. Posbíral jsem trosky a jel domů. Při podrobnější obhlídce škod doma v dílně si ale myslím že Sawel půjde opravit. Na podobné pokusy bude ještě dobrý.
6.10.2006Jako první model, se kterým se nyní učím létat, jsem si postavil SAWEL. Je to větroň s přídavným motorem (MP Jet 1ccm) na pylonu nad křídlem. stavěl jsem podle plánku v RC Modelech 4/99, konstruktérem je němec Manfred Prang. Protože stavím velmi pomalu tak mi celé éro trvalo cca 4 měsíce. Zalétával jsem někdy na jaře 2006. Éro je to pro mne jak dělané - pomalé, stabilní, dostatečně velké. Použitý motor (viz jiný příspěvek) je tak akorát nebo spíš trochu málo - ale model letí a mírně stoupá. Sawel má za sebou zatím jednu havárii - po startu si to obloukem namířil přímo do země - příčinu jsem nezjistil ale "odnesla" to vrtule, náběžná hrana pravého křídla a vytrhla se ovládací páka výškovky. Křídlo jsem doma slepil vteřiňákem a pod ovládací páku výškovky jsem z obou stran přilepil vteřiňákem kousky hliníkového plechu z plechovky od piva.