Sawel - LÉTÁNÍ
DatumLetištěLet čÍsloPoznámka
9.3.2008louka u čističkyS Barcou jsme v ramci prochazky donesli Sawela na vetsi louku. Chteli jsme vyzkouset tahani - protoze ale skoro nefoukalo povedl se jen jeden let. Pri bezvetri nedokazala Barca bezet dost rychle a ero se vzdy vyplo z lanka.
18.3.2007kopec DubičákOdpoledne jsem se okolo 14:00 hod vydal na kopec Dubičák. Foukalo správným směrem a docela dost. Na kopci bylo úplně prázdno, nikde nikdo. Na horní hraně kopce foukalo hodně silně a tak jsem chvíli musel sbírat odvahu hodit Sawela do vzduchu. První asi tři lety jsem se držel blízko svahu - odlétl jsem od svahu (proti větru jsem musel hodně potlačit), otočka proti větru zpět ke svahu bez problému ale při letu po větru směrem ke svahu jsem měl velký problé otočit zpět proti větru - směrovka je málo účinná díky tomu že rychlost letu není dostatečná vůči rychlosti větru. Většinou jsem udělal otočku zpět ke svahu a pak přistál na rovině nahoře nad svahem. Postupně se mi dařilo udělat i několik otoček a nad svahem se udržet. Přistání byly občas ne zrovna "jako do peřin" takže se objevilo i pár děr v potahu. Postupně jsem přišel na to že se musím od svahu držet dál, že tam to "nosí" a tak se mi dařilo lety prodlužovat. Při dalším přistání (spíš pádu po přetažení) se nalomila část trupu před křídlem - tanhle problé jsem už měl, v podstatě to ani moc nevadí a tak šel Sawel znovu do vzduchu. Nakonec skončil Sawel na stromě - fouklo nějak víc a mně se nepodařilo ho včas otočit od svahu. Zavěsil se na krajní větve nějakého listnáče. Když jsem se vypravil nahoru po kmeni tak silný poryv éro schodil - neviděl jsem to, jen jsem slyšel velmi nepříjemné křupnutí. Bylo to špatné - ulomené ocasní plochy, vytržené kormidlo SOP, trup podélně rozštípnutý od odtokové hrany křídla až na konec, potah na spodní straně pravého ucha na cáry, zlomený překryt kabiny, naprasklý spoj ucha a střední části křídla. Posbíral jsem trosky a jel domů. Při podrobnější obhlídce škod doma v dílně si ale myslím že Sawel půjde opravit. Na podobné pokusy bude ještě dobrý. Myslím, že už trochu vím jak to na kopci chodí - je třeba se držet dál od svahu, při zatáčkách kdy letím ke svahu není rychlosti nikdy dost a je třeba točit včas.
4.3.2007kopec DubičákOdpoledne jsem se odvážil a vyrazil jsem na kopec "Dubičák". Než jsem dojel na místo tak se vítr, který foukal poměrně silně celou sobotu i neděli začal uklidňovat a já začal mít strach, že na kopci vůbec nebude foukat. Už z dálky jsem viděl, že na svahu určitě nebudu sám - na kopci kluzalo asi 6 paraglajdů. Nechtěl jsem se mezi nimi motat (hlavně v situaci, kdy jsem nevěděl jak se bude Sawel na svahu chovat) a tak jsemna druhém menším svahu, který je k tomu hlavnímu pootočem o 90 stupňů zkusil klouznout z ruky. Protože ale vítr skoro nefoukal tak jsem po jednom okruhu skončil na zemi. Natáhnul jsem tedy svůj slabý gumicuk a zkusil to s ním. Startoval jsem jakoby na kraj hlavního svahu za paraglajdisty - a tam už bylo znát, že svah nosí a Sawel stihnul udělat pár okruhů než přistál. Nakonec jsem se odvážil, smotal gumicuk a šel obhlédnout situaci na hlavním kopci. Sešel jsem kus pod horní okraj kopce a počkal až budou padáky dole a nahoře se nikdo nebude chystat k letu. A pak jsem Sawela hodil ... a ono letěl, při letu od svahu mírně stoupal ale pak výšku při zatáčce po větru zase ztratil. Měl jsem docela strach z létání kdy po jedné straně svahu je vzrostlý les, na druhé straně vesnice, na svahu nosí padáky nahoru několik lidí a mezi tím se procházejí výletníci .... Pořád jsem musel víc koukat kde je kdo a kam bych éro případně položil při nějakých problémech takže jsem se moc nedokázal soustředit nato abych létal pěkně osmičky se zatáčky u svahu proti větru. Díky tomu jsem se na svahu moc dlouho neudržel a přistával jsem do svahu proti sobě. Celý svah jsem takhle zklouzal na tři hody a pak jsem si to ještě jednou zopakoval. Létání na svahu se mi moc líbilo - jen by to chtělo větší klid (míň lidí), trochu silnější vítr a si éro s křidélky - při letu po větru ke svahu se Sawelovi moc točit nechtělo. Éro tenhle první pokus přežilo dobře - jen pár děr v potahu.
10.2.2007louka u čističkyDopoledne bylo úplně fantastické počasí na lítání - vydal jsem se se Sawelem na svojí větší louku. Přijel jsem ve chvíli, kdy všude ještě ležela ranní mlha která se pomalu pod náporem sluníčka zvedala. Když jsem éro sestavil tak jsem mohl startovat na úplně jasnou oblohu s jen velmi mírným vánkem. Při prvních dvou letech mi motor vysadil po oblétnutí dvou okruhů. Měl jsem ssebou ještě zbyteček éteru tak jsem ho přilil do paliva a ejhle - motor šel jak hodinky. Vylétal jsem skoro celou lahvičku paliva - určitě něco okolo 10 letů. Všechno hezký ale jednou skončí - chtěl jsem dolétat zbytek paliva, měl jsem tak na dva až tři lety. Naplnil jsem nádrž, ucpal difuzor, protočením vrtule nasál palivo a začal startovat. Najednou se mi zdálo, že se vrtule protáčí nějak jinak než obvykle, jako kdyby motor ztratil kompresi nebo byla hodně uvolněná páka protipístu. Zkusil jsem znovu ucpat difuzor a nasát ale motor vůbec nereagoval a nesál. To už jsem se bál nějakého většího problému a začal jsem motor podrobněji prohlížet. Problém to byl - a řekl bych, že fatální - kliková skříň byla na spodku prasklá. Nevím, jestli to byl důsledek velkého namáhání motoru s asi ne úplně ideálním palivem nebo projev opotřebení a stáří motoru. V každém případě tenhle motor asi svojí službu skončil protože myslím, že MP Jet klikovky mezi náhradními díly nemá. Takže - perfektní létání, ale ten konec ... Pokud nepůjde motor opravit tak mu udělám hezký stojánek a bude fungovat jako těžítko na stole - vždyť to byl můj první motor který opravdu létal (kdysi jako kluk jsem měl MK-17 ale ten jsem nikdy nenastartoval a pak ještě nějaký hodně starý motor který jsem přes někoho dostal a s tím jsem byl stejně úspěšný jako s MK-17 - bohužel jsem se obou zbavil, teď bych je mohl mít ve sbírce jako doklad svých úplných modelářských začátků ...).
4.2.2007louka u čističkyHned ráno jsem vyrazil se Sawelem na svojí louku. Bylo slunečno, skoro jasno, teplota asi +5 stupňů, skoro bezvětří - prostě paráda. Když jsem začal éro sestavovat tak jsem si uvědomil, že jsem zapomněl přiletovat nádrž ke třmenu, který ji drží na pylonu. V žádném případě jsem létání nechtěl vzdát - vzal jsem kousek vázací gumy, třmen jsem povolil a nádrž k němu dvěma smyčkami gumy přitáhnul. Pak jsem ho za pěkně šroubky dotáhnul. Nevím, jestli to bylo tímto něchtěně vyrobeným pružným uložením nádrže nebo tím, že jsem načal novou plechovku paliva ale motor šel jak hodiny. Udělal jsem asi 8 krásných letů - několik přemetů za sebou, lety na zádech, ostrá sestupná spirála, souvratové zatáčky a měkoučká přistání. S postupujícím časem začalo docela citelně foukat takže jsem se sbalil a domů.
16.1.2007louka u čističkyBylo krásně - sluníčko, skoro bezvětří. Jel jsem se Sawelem na svoje větší letiště. Do zbytku paliva jsem přidal éter a bylo to hodně znát. Motor šel snadno spouštět a krásně držel otáčky, nádrž "vycucnul" vždycky až do dna. Udělal jsem asi 6 letů, každý tak okolo 5 minut. Všechny přistání byly jak do peřin takže žádné poškození - tedy kromě uvolněné nádrže (musím ji znovu přiletovat ke třmenu, kterým je přišroubovaná k pylonu). Poslední let byl až po západu slunce a to už byla taková zima, že jsem radši skončil a jel domů.
26.12.2006louka u čističkyPozdě odpoledne jsem byl létat se Sawelem. Bylo slunečno, skoro bezvětří a teplota mírně nad nulou. Celou dobu jsem se trápil s motorem - když už jsem ho nahodil tak po nějaké době chcípnul. Udělal jsem asi čtyři lety a pak jsem to vzdal. Předpokládám, že hlavní příčinou byl nedostatek éteru v palivu a nízká teplota.
16.12.2006louka u čističkyOpět bylo krásně, bezvětří, žádné mraky. Prvních pár letů bez problémů, zkusil jsem Sawla dostat půlpřemetem na záda - a ono to šlo! let na zádech byl stabilnější než u LUCYho, dokonce šlo udělat velmi plochou zatáčku o velkém poloměru. Překvapilo mne, že motor šel i při letu na zádech - a to není nádrž dělaná jako akrobatická. Výškovku jsem musel mít pořád naplno potlačeno ale i přesto Sawel nestoupal. Návrat do normálního letu buď půlvýkrutek nebo půlpřemetem. Pak mne začal zlobit motor, nešel spustit, pokud se podařilo ho spustit tak po nějaké chvíli zastavil nebo šel velmi nepravidelně. Doma jsem tedy rozebral palivový čistič, karburátor, čistič paliva i nádrž propláchl lihem. Jsem zvědavý na příští lety jestli to pomůže.
15.12.2006louka u čističkyNa louku jsem se dostal okolo čtvrt na tři a poslední let byl už po západu slunce. Po celou dobu nebyl na obloze ani mráček, prakticky absolutní bezvětří. Motor fungoval jako nikdy - spuštění bez problému a běh na celou nádrž bez problémů, stoupavost parádní. Jen jsem si všimnul jedné věci - po přistání (tak mezi 5 až 15 metry ode mne) vždy odložím vysílač na zem a jdu pro éro. Pokud jsem položil vysílač anténou směrem na Sawela tak začaly serva cukat - nebyl signál. Stačilo Sawela zvednou kousek nad zem a vše bylo v pořádku. Během celého létání jsem ale nezaznamenal žádný náznak ztráty signálu. Poslední let byl fantastický - slunce už za obzorem, na absolutně čisté obloze jen stopy po několika "tryskáčích" a asi dvě malé letadla a ultralight - a Sawel. Paráda.
10.12.2006louka u čističkyV neděli odpoledne bylo docela škaredě, začalo foukat a sem tam přeháňka. Já jsem ale chtěl konečně vyzkoušet jestli by nešlo Sawela startovat z gumicuku, který používám na LUCYho. Naložil jsem vše do auta a vyjel na louku. Mezitím přestalo pršet a i vítr se začal uklidňovat. Natáhl jsem gumicuk a zkusil start - a ono to šlo! Překvapilo mne, že ten krátký kousek gumy dokáže tohle poměrně velké a těžké éro dostat do vzduchu. Výšky samozřejmě nebyly nic moc, pár zatáček a přistát. S tím jak utichal vítr to bylo samozřejmě stále horší takže jsem nakonec namontoval motor. Kupodivu fungoval dobře a tak jsem udělal asi 4 starty s motorem. Když mi došly zdroje v éru tak dokonce vyšlo na chvíli sluníčko - mít ještš trochu "štávy" v baterkách tak by to byla paráda.
11.11.2006louka u čističkyPřestože se odpoledne začal zvedat stále větší vítr a blížila se prška vyrazil jsem se Sawelem ven. Po sestavení jsem zjistil, že pylon s motorem nesedí na křídle úplně pevně. Křídlo se pod opěrkami pylonu vymačkalo a pylon se teď může trochu kývat ze strany na stranu. Udělal jsem tři lety a pak už to nešlo - éro spíš couvalo než letělo dopředu a i přistání byly hodně napínavé - hlavní ale je, že jsem Sawela přivezl zase v pořádku domů.
31.10.2006louka u čističkyVytáhl jsem ssebou na louku i Blanku a ta se obětovala, že zkusý éro vytáhnout do vzduchu na šňůře. Měl jsem jen provázek na pouštění draků který se asi 3x přetrhl - ale když se start povedl a trochu fouklo proti tak šel Sawel krásně nahoru a i kluz byl bez přídavného motoru a vrtule výrazně lepší. Po asi 5 letech jsem opět namontoval motor - protože s novou vrtulí nešel spustit vrátil jsem zase staré APC 7/6 - a ejhle, ono to letělo. Motor jsem seřídil na nižší otáčky, stoupavost ale byla dobrá. S 14 kubíky paliva trval motorový let něco málo přes pět minut. Z louky jsme odjížděli až skoro se zapadajícím sluncem.
26.10.2006louka u čističkyPo delší době jsem se zase dostal se Sawelem na louku - ale ono foukalo jak hrom. Protože jsem ale načal novou plechovku s palivem a na MPJeta namontoval novou vrtuli APC 7/4 tak jsem musel do vzduchu. Sawel se s větrem (a hlavně jeho poryvy) rval statečně (zdá se, že vrtule motoru svědčí), motor běžel jak měl a tak jsem udělal asi 5 letů. Při některých mělo ale éro namále - při startu a v zavířené oblasi za stromy jsem se párkrát dostal k zemi blíž než bych chtěl. Dobře to ale dopadlo, jen jsem při přistání neodhadl sílu protivětru a tak jsem 2x přistál dost daleko od sebe (alespoň jsem se proběh).
10.10.2006louka u čističkyOdpoledne jsem s oběmi dětmi vyrazil na louku - se Sawelem a EPP kluzákem. Kluzáček jsme vlekali na provázku od draka a překvapil svými výkony - šel vytáhnout pěkně až nad hlavu. Se Sawelem jsem si dal 3 lety - stále mne ale zlobí motor. Při druhém letu asi po minutě ztratil otáčky a až do dna nádrže to "dobrblal", podobné to bylo i při třetím letu. Zkoušel jsem nižší průlety a ostřejší zatáčky.
7.10.2006louka u čističkyVytáhl syna že si půjdeme zalétat se Sawelem a jeho EPP házedlem. Vlekání házedla na 0,5 mm silonu se nám nedařilo a tak jsme zkusili Sawela. SIlonu byl jen kousek, určitě ne víc než 20 m. První dva vleky se nepodařily, v bezvětří na takhle krátké šňůře syn nevyvinul dostatečnou rychlost. Až potřetí fouklo proti a éro šlo parádně nahoru. Jenže pak se mi nepodařilo odpojit vlečnou šňůru a syn na řvaní "Zahoď to!" nereagoval a tak let skončil nárazem do země. Odnesla to výztuha před křídlem a spojovací drát křídla. Oprava byla docela snadná, výztuhu jsem doma vteřiňákem přilepil a spojovací drát musím ještě ve svěráku narovnat.
6.10.2006louka u čističkyVyrazil jsem se Sawelem a novým rádiem na svojí loučku. Vzal jsem ssebou poslední zbytek paliva a doufal jsem, že se vrátím bez něj. Ale byl problém - nedařilo se mi spustit motor. Po dlouhém snažení jsem nakonec motor přemluvil ale šel nepravidelně a za letu ztrácel otáčky. Udělal jsem jen asi 2 delší lety (ono taky docela foukalo) a se zapadajícím sluníčkem jsem se vypravil domu (ono to s komárama stejně už nebylo k vydržení) i se zbytkem paliva a ukazováčkem pravé ruky rozedřeným od ostré hrany nové vrtule. Zkoušel jsem jak původní těžkou vrtuli APC 7/6 tak novou černou 7/4. Z tak málo letů těžko usuzovat ale lehčí vrtule motoru asi víc vyhovuje, model lépe stoupá. Vliv vyosení motoru nahoru musím ještě ověřit. Doma jsem kompletně rozebral palivový filtr a vyčistil ho (nepravidelný chod jsem přičítal problémům v palivové soustavě) a lihem jsem propláchl karburátor. Při příštím létání uvidím, jestli to pomůže.
5.10.2006louka u čističkyZase jsem trochu prohnal Sawela. Bylo krásné slunečné počasí, mírný větřík, louka posečená - paráda. Motor s palivem s přidaným éterem startuje docela dobře. Původní zlomenou vrtuli COX jsem nahradil tím jediným, co doma ještě mám - APC 7/6. Tahle vrtule je pro MP Jet asi (určitě) moc těžká - podle zvuku byly otářky motoru výrazně nižší než s COX 7/3,5 - nicméně éro letělo. Éro už trochu dostávám do ruky, nakonec se snad trochu létat naučím. Létám okruhy, osmičky, úzké zatáčky, když dokážu nastoupat do dostatečné výšky tak si po vypnutí motoru dám jeden přemet. Přistání na posečené louce je úplně něco jiného než nechat éro zachytit vysokou trávou. Při dojezdu krásně klouzne a pomalu zastaví. Zároveň jsem po návratu domů zkusil vyosit motor nahoru (přidal jsem jednu podložku pod přední upevňovací šrouby). Jsem zvědavý, jestli to bude mít nějaký vliv na stoupavost.
1.1.2006louka 100m od domu168. let
Vecerni let, uplne jasno a teplo ale zadna termika. U zeme se nic ani nehlo ale tak uz v 10-ti metrech foukal pravidelny slaby vetrik. Na Hosine skoro zaroven se mnou startoval horkovzdusny balon a pomalu mizel v pomerne male vysce ve smeru vanouciho vetriku. Bohuzel zacina pribyvat komaru a podobne haveti ktera si mne behem 20-ti minut spolehlive najde a pak zacne otravovat....